• Original research article
  • June 14, 2018
  • Open access

PIANO PERFORMING ART IN THE ASPECT OF THEATRICALITY

Abstract

The article deals with the phenomenon of theatricality, which interacts actively with various artistic forms, including instrumental performance. The authors show that piano performance includes internal theatricality, associated with the artistic-imaginative focus of musical drama, and external one, conjugated with the plasticity of the performer’s stage existence. Understanding of piano performance in the aspect of theatricality contributes to deepening of the ideas about the specificity of performing art and the identification of its potential.

References

  1. Бажанов Н. С. Современное фортепианное исполнительское искусство: направления и тенденции развития // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 21. С. 211-220.
  2. Игламова А. А. Фортепианное исполнительство как феномен культуры: автореф. дисс. … к. филос. н. Казань, 2006. 40 с.
  3. Кандинский-Рыбников А. А. Эпоха романтического пианизма и современное исполнительское искусство // Музыкальное исполнительство и педагогика: история и современность: сб. статей / сост. Т. А. Гайдамович. М.: Музыка, 1991. С. 189-212.
  4. Киреева Н. Ю. Театрализованные формы реализации музыкального материала: коммуникативные аспекты // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2015. Т. 206. С. 293-307.
  5. Курышева Т. А. Театральность и музыка. М.: Советский композитор, 1984. 199 с.
  6. Маноцков А. П. Все, что имеет временную протяженность, является музыкой [Электронный ресурс] // Петербургский театральный журнал. 2014. № 1 (75). URL: http://ptj.spb.ru/archive/75/music-theatre-75/vse-chto-imeet-vremennuyu-protyazhennost-yavlyaetsya-muzykoj-75/ (дата обращения: 25.02.2018).
  7. Меркулов А. М. Мимика и жестикуляция пианиста в системе исполнительских выразительных средств // Ученые записки Российской академии музыки им. Гнесиных. 2014. № 2 (9). С. 22-48.
  8. Перепелица М. Ю. Проявления театральности в нетеатральных музыкальных жанрах // Искусство и образование. 2015. № 1. С. 77-94.
  9. Фейнберг С. Е. Пианизм как искусство. М.: Музыка, 1965. 516 с.
  10. Хализев В. Е. Драма как явление искусства. М.: Искусство, 1978. 240 с.

Author information

Tat'yana Ivanovna Moroz

Kemerovo State Institute of Culture

Darina Andreevna Ivacheva

Kemerovo State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: April 17, 2018.
  • Published: June 14, 2018.

Keywords

  • фортепианное исполнительское искусство
  • театральность
  • зрелищность
  • действенность
  • исполнительский жест
  • piano performing art
  • theatricality
  • staginess
  • efficacy
  • performing gesture

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)