• Original research article
  • June 28, 2018
  • Open access

RHETORIC IN THE CONTEXT OF MUSICAL POETICS OF P. I. TCHAIKOVSKY’S LATE CHAMBER-VOCAL CREATIVE WORK

Abstract

The article considers the problem of rhetorical devices influence on P. I. Tchaikovsky’s late vocal creative work. By the example of the cycle of romances based on D. Ratgauz’s poetry the author identifies special lexical (in particular, “rhetorical figures”), structural, and, consequently, semantic principles conditioned by rhetorical poetics influence. Prosodic and rhetorical analysis has allowed the researcher to justify the appearance of the composer’s monogram in the final romance as a marker of its special dramaturgic status - “romance-prayer” and “romance-testament”.

References

  1. Арановский М. Г. Музыкальный текст: структура и свойства. М.: Композитор, 1998. 344 с.
  2. Белова О. П. Романсовая мелодика Чайковского. Между принципом стиха и принципом прозы // П. И. Чайковский. К 100-летию со дня смерти: материалы научной конференции. М: МГК им. П. И. Чайковского, 1995. С. 109-116.
  3. Зенкин К. В. Последний фортепианный опус Чайковского // П. И. Чайковский. Забытое и новое: альманах. М.: ООО «Интерграф-Сервис», 2003. Вып. 2 / сост. П. Вайдман, Г. Белонович. С. 93-99.
  4. Калиниченко H. H. Риторические формулы в поздних произведениях Чайковского // Музыкальная семиотика: перспективы и пути развития: сб. ст.: в 2-х ч. Астрахань: Изд-во АИПКП, 2006. Ч. 1. С. 212-217.
  5. Лобанова М. Н. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. М.: Музыка, 1994. 317 с.
  6. Лотман Ю. М. Риторика // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн, 1992. Т. 1. Статьи по семиотике и типологии культуры. С. 167-183.
  7. Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970. 383 с.
  8. Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. М.: Советский композитор, 1978. 376 с.
  9. Соколов О. В. Музыка и слово в романсах П. И. Чайковского // Соколов О. В. Статьи о русской музыке. Н. Новгород: Издательство НГГУ, 2004. С. 42-63.
  10. Соссюр Ф. де. Труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1977. 696 c.
  11. Фролов С. В. Траурно-элегический комплекс в первой картине оперы «Евгений Онегин» // П. И. Чайковский. Забытое и новое: альманах. М.: ООО «Интерграф-Сервис», 2003. Вып. 2 / сост. П. Вайдман, Г. Белонович. С. 114-126.
  12. Цветаева М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Эллис Лак, 1994. Т. 4. 440 с.
  13. Шольп А. Е. «Евгений Онегин» П. И. Чайковского. Л.: Музыка, 1982. 165 с.
  14. Brown D. Tchaikovsky: A Biographical and Critical Study. L.: Victor Gollanch, Ltd., 1982. Vol. 2. The Crisis Years (1874-1878). 312 р.

Author information

Elena Vladimirovna Ponomareva

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: May 15, 2018.
  • Published: June 28, 2018.

Keywords

  • П. И. Чайковский
  • позднее камерно-вокальное творчество
  • Шесть романсов на стихи Д. Ратгауза
  • риторические фигуры
  • музыкальная поэтика
  • монограмма
  • P. I. Tchaikovsky
  • late chamber-vocal creative work
  • six romances based on D. Ratgauz’s poetry
  • rhetorical figures
  • musical poetics
  • monogram

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)