• Original research article
  • October 30, 2018
  • Open access

K. SZYMANOWSKI’S “MYTHS”: ON THE COMPOSITIONAL AND DRAMATURGIC SOLUTION OF THE POEMS CYCLE FOR VIOLIN AND PIANO

Abstract

In the article, the degree of influence of the mythological basis (three fragments from the poem “Metamorphoses” by Ovid) on the compositional and dramaturgic solution of the cycle by K. Szymanowski in general and of each of the plays individually is identified. In particular, the peculiarities of the program musical embodiment at the level of thematic invention, form, melodic-rhythmic means, and texture are considered. The author reveals such peculiarities as “generalization” of thematic invention, dynamization of form, “compressions” and “accelerations” towards the end of the form, “prevailing” rhythmic pattern, subjecting of the texture; and presents the forms-schemes of three poems by K. Szymanowski.

References

  1. Волынский Э. Кароль Шимановский (1882-1937): краткий очерк жизни и творчества: популярная монография. Л.: Музыка, 1974. 88 с.
  2. Голяховский С. Кароль Шимановский // Голяховский С. Кароль Шимановский. Ивашкевич Я. Встречи с Шимановским / ред. И. Бэлзы; пер. И. Свириды. М.: Музыка, 1982. С. 38-74.
  3. Гончаренко С. С. Драматургические и композиционные принципы концентрической музыкальной формы: лекция по курсу анализа музыкальных произведений / ред. А. Г. Михайленко. Новосибирск, 1984. 52 с.
  4. Казанцева Л. П. Музыкальная драматургия // Казанцева Л. П. Основы теории музыкального содержания: учеб. пособие. Астрахань: ИПЦ «Факел», 2001. С. 192-224.
  5. Кокорева Л. М. Кароль Шимановский // Кокорева Л. М. Музыкальная культура Польши XX века. Кароль Шимановский. Витольд Лютославский. Кшиштоф Пендерецкий: очерки. М.: Редакционно-издательский отдел, 1997. С. 7-39.
  6. Котлер Н. Импрессионистские черты стиля Кароля Шимановского // Проблемы музыкальной науки: сб. статей / ред. кол. Г. А. Орлов, М. А. Тараканов, Ю. Н. Тюлин и др. М.: Советский композитор, 1973. Вып. 2. С. 265-300.
  7. Мазель Л. А. Некоторые черты композиции в свободных формах Шопена // Мазель Л. А. Исследования о Шопене. М.: Советский композитор, 1971. С. 161-208.
  8. Никола М. Овидий // Зарубежные писатели: библиографический словарь: в 2-х ч. / ред. Н. П. Михальской. М.: Просвещение; Учебная литература, 1997. С. 110-111.
  9. Никольская И. И. Творческий путь Кароля Шимановского // Кароль Шимановский. Воспоминания. Статьи. Публикации / ред., сост. И. Никольской, Ю. Крейниной. М.: Советский композитор, 1984. С. 151-167.
  10. Никольская И. И. Шимановский // Музыка XX века: очерки: в 2-х ч. / отв. ред. Б. М. Ярустовский. М.: Музыка, 1987. Ч. 2. 1917-1945. Кн. 5 (А) / ред. М. Г. Арановский, Д. В. Житомирский. С. 111-147.
  11. Овидий. Метаморфозы. Кн. 1, 3, 5 / пер. С. В. Шервинского; примеч. Ф. А. Петровского // Публий Овидий Назон. Собрание сочинений: в 2-х т. СПб.: Студиа биографика, 1994. Т. 2. С. 26-115.
  12. Полонская К. П. Овидий // Краткая литературная энциклопедия: в 9-ти т. / гл. ред. А. А. Суркова. М.: Сов. энциклопедия, 1968. Т. 5. МУРАРИ - ПРИПЕВ. Стб. 378-380.
  13. Родионова И. Я. Поздний период творчества Шимановского и судьба романтической эстетики в XX веке // Искусство XX века: диалог эпох и поколений: сб. статей: в 2-х т. Нижний Новгород: НГК им. М. И. Глинки, 1999. Т. 1 / сост., ред. Б. Гецелев, Т. Сиднева. С. 154-172.
  14. Ручьевская Е. А. Функции музыкальной темы. Л.: Музыка, 1977. 160 с.
  15. Соколов О. В. Проблема типологии музыкальных жанров // Проблемы музыки XX века. Горький: Волго-Вятское книжное издательство, 1977. С. 12-58.
  16. Соколов О. В. Программная музыка // Соколов О. В. Морфологическая система музыки и её художественные жанры: монография. Нижний Новгород: Изд-во Нижегородского университета, 1994. С. 88-106.
  17. Тронский И. М. Овидий // Тронский И. М. История античной литературы: учеб. / отв. ред. Н. А. Чистякова, В. Н. Ярхо. Изд-е 4-е, испр. и доп. М.: Высшая школа, 1983. С. 391-398.
  18. Холопова В. Н. Вариантная форма // Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. СПб.: Лань, 1999. С. 150-153.
  19. Хоминьский Ю. Шимановский и Скрябин // Русско-польские музыкальные связи: статьи и материалы / ред. И. Бэлзы. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1963. С. 375-433.
  20. Цуккерман В. А. Анализ музыкальных произведений. Вариационная форма. Изд-е 2-е. М.: Музыка, 1987. 239 с.
  21. Цуккерман В. А. Динамический принцип в музыкальной форме // Цуккерман В. А. Музыкально-теоретические очерки и этюды: в 2-х вып. М.: Советский композитор, 1970. Вып. 1. С. 19-120.

Author information

Aliya Talgatovna Saduova

Ufa State Institute of Arts named after Zagir Ismagilov

About this article

Publication history

  • Received: August 2, 2018.
  • Published: October 30, 2018.

Keywords

  • К. Шимановский
  • «Мифы»
  • Овидий
  • «Метаморфозы»
  • поэма
  • музыкальная картина
  • K. Szymanowski
  • “Myths”
  • Ovid
  • “Metamorphoses”
  • poem
  • musical picture

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)