• Original research article
  • November 30, 2018
  • Open access

FORMATION OF DIGITAL INTELLECT AND MEDIA POLICY

Abstract

The article considers the problem of forming a new breed of intellect, which differs from classical prototypes and satisfies the trends of the modern media reality. The author provides arguments in favour of the digital intellect notion and identifies the limits and basic structural principles of this type of intellect. Digital intellect is formed as a means to arrange the space of modern communications and comes out as a necessary correlate of the media policies aimed to control not only certain acts of network communication but the individual’s wish to communicate and express himself through this process.

References

  1. Агамбен Д. Что такое повелевать? М.: Грюндриссе, 2013. 72 с.
  2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000. 387 с.
  3. Визинг Л. Шесть ответов на вопрос «Что такое медиафилософия?» // Медиареальность: концепты и культурные практики: учебное пособие / гл. ред. В. В. Савчук. СПб.: Фонд развития конфликтологии, 2017. С. 150-157.
  4. Кант И. Сочинения: в 8-ми т. М.: Чоро, 1994. Т. 3. 741 с.
  5. Локк Д. Сочинения: в 3-х т. М.: Мысль, 1985. Т. 1. 621 с.
  6. Меннингер К. История цифр. Числа, символы, слова. М.: Центрполиграф, 2011. 598 с.
  7. Савчук В. В. Коммуникант // Медиареальность: концепты и культурные практики: учебное пособие / гл. ред. В. В. Савчук. СПб.: Фонд развития конфликтологии, 2017. С. 298-304.
  8. Фрагменты ранних греческих философов / сост. А. В. Лебедев. М.: Наука, 1989. Ч. 1. От эпических теокосмогоний до возникновения атомистики. 576 с.
  9. Фуко М. Безопасность, территория, население: курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1977-1978 учебном году. СПб.: Наука, 2011. 544 с.
  10. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В. В. Бибихина. М.: Ad Marginem, 452 с.

Author information

Konstantin Pavlovich Shevtsov

Saint Petersburg State University of Civil Aviation

About this article

Publication history

  • Received: September 13, 2018.
  • Published: November 30, 2018.

Keywords

  • политики медиа
  • цифровой разум
  • мера
  • цифра
  • медиафилософия
  • коммуникация
  • media policies
  • digital intellect
  • measure
  • digit
  • media philosophy
  • communication

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)