• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

VILLA D’ESTE AND ITS MUSICAL EMBODIMENT IN F. LISZT’S WORKS: PECULIARITIES OF SYNTHETISM MANIFESTATION IN THE COMPOSER’S MUSIC

Abstract

The article identifies the specificity of the art synthetism of the XIX century by the example of F. Liszt’s music pieces from the cycle “Years of Pilgrimage”. Different approaches and methods of music works analysis are used for this purpose, they are: holistic, semantic, graphic, structural, and so on. The author touches upon the history of writing the compositions, the peculiarities of external design, and reveals the features of the tonal plane, form making, dramaturgic interpretations. In the course of the analysis, a variety of relations between the compositions, which allow combining the studied pieces into a mini-cycle, is considered.

References

  1. Абрамович О. А. «Мыслитель» Ф. Листа: о семантике сочинения в контексте синтетизма мышления композитора // Культура Дальнего Востока России и стран АТР: Восток-Запад: материалы XXIII Научной конференции с международным участием (г. Владивосток, 22-23 ноября 2017 г.). Владивосток: Дальнаука, 2017. Вып. 23. С. 111-117.
  2. Бидерманн Г. Кипарис // Энциклопедия символов / пер. с нем.; общ. ред. и предисл. И. С. Свенцицкой. М.: Республика, 1996.
  3. Вилла д’Эсте. Вилла Тиволи. Villa d’Este [Электронный ресурс] // Ландшафтная архитектура и зеленое строительство. URL: landscape.totalarch.com/este (дата обращения: 10.08.2018).
  4. Данте А. Божественная комедия / пер. М. Лозинского; коммент. К. Держинского. М.: Правда, 1982. 401 с.
  5. Жабинский К. «Годы странствий» Ференца Листа: от Байрона к Гете? // Музыка в пространстве культуры: избранные статьи. Ростов-на-Дону: Книга, 2001. Вып. 1. С. 83-102.
  6. Зенкин К. Ф. Лист. Фортепианное творчество // Европейская музыка XIX века. Книга 1. Польша. Венгрия: учебное пособие / ред.-сост. К. В. Зенкин, Е. М. Царева. М.: Композитор, 2008. С. 264-320.
  7. Лазутина Т. Символотворчество в музыке И. С. Баха [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/ simvolotvorchestvo-v-muzyke-i-s-baha (дата обращения: 05.10.2010).
  8. Мильштейн Я. Комментарии к нотам «Годы странствий» Ф. Листа // Мильштейн Я. «Годы странствий» Ф. Листа. М.: Музгиз, 1959. С. 285-317.
  9. Носина В. О символике «Французских сюит» И. С. Баха. М.: Классика-ХХI, 2002. 156 с.
  10. Носина В. Символика музыки И. С. Баха. М.: Классика-ХХI, 2004. 56 с.
  11. Сенанкур Э. Оберман / пер. с фр. К. Хенкина; ред. Б. Васман, С. Рошаль. М.: Издательство художественной литературы, 1963. 372 с.
  12. Шаймухаметова Л. Семантический анализ музыкальной темы. М.: РАМ им. Гнесиных, 1998. 265 с.

Author information

Ol'ga Aleksandrovna Abramovich

Eastern State Institute of Arts

About this article

Publication history

  • Received: October 15, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • синтетизм
  • Ф. Лист
  • вилла д’Эсте
  • кипарисы
  • фонтаны
  • графическое изображение
  • семантика
  • synthetism
  • F. Liszt
  • Villa d’Este
  • cypress trees
  • fountains
  • graphic representation
  • semantics

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)