• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

STYLE PECULIARITIES OF VLADIMIR SHCHERBACHEV’S PIANO MUSIC

Abstract

The article is devoted to identifying the typical characteristics of Vladimir Shcherbachev’s piano style through the lenses of the general features of the composer’s style. Analysing Shcherbachev’s most significant piano compositions (“Unexpected Joy”; The Second Sonata for Piano; “Inventions”; “Invention”, opus 15) the author for the first time examines how they adopted the aesthetics and style of the key “new music“ trends of the 1910-1920s (modernism, neo-classicism, avant-garde, etc.). The paper focuses on the typical contradictions occurring as a result of paradoxical combination of different tone arrangement methods (for example, tonality in its traditional interpretation and innovative principles correlating with complicated tonal forms in A. Scriabin’s, P. Hindemith’s, S. Prokofiev’s music). The author emphasizes that these contradictions in Shcherbachev’s piano music manifest themselves as an integrated whole representing the specificity of the artistic worldview of the first third of the XX century.

References

  1. Асафьев Б. В. Владимир Щербачев // В. В. Щербачев: статьи, материалы, письма / сост. Р. Слонимская; общ. ред. А. Крюкова. Л.: Советский композитор, 1985. С. 325-327.
  2. Воробьев И. С. Русский авангард и творчество Александра Мосолова 1920-1930-х годов. СПб.: Композитор. Санкт-Петербург, 2006. 324 с.
  3. Воробьев И. С., Синайская А. В. Композиторы русского авангарда. СПб.: Композитор. Санкт-Петербург, 2007. 160 с.
  4. Глебов И. Симфонизм В. Щербачева // В. В. Щербачев: статьи, материалы, письма / сост. Р. Слонимская; общ. ред. А. Крюкова. Л.: Советский композитор, 1985. С. 313-317.
  5. Друскин М. С. Воспоминания // Друскин М. С. Исследования. Воспоминания. Л.: Советский композитор, 1977. С. 170-266.
  6. Кац Б. А. К творческому портрету В. В. Щербачева // В. В. Щербачев: статьи, материалы, письма / сост. Р. Слонимская; общ. ред. А. Крюкова. Л.: Советский композитор, 1985. С. 5-48.
  7. Орлов Г. А. Владимир Владимирович Щербачев. Очерк жизни и творчества. Л.: Советский композитор, 1959. 128 с.
  8. Рогалев И. Е. Лад и гармония в музыке С. М. Слонимского: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Л.: ЛОЛГК, 1986. 21 с.
  9. Слонимская Р. Н. Симфоническое творчество В. В. Щербачева // В. В. Щербачев: статьи, материалы, письма / сост. Р. Слонимская; общ. ред. А. Крюкова. Л.: Советский композитор, 1985. С. 48-81.
  10. Слонимская Р. Н. Стиль симфоний В. В. Щербачева: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Л.: ЛОЛГК, 1985. 20 с.
  11. Слонимская Р. Н. Чувство пути. Композитор Владимир Щербачев. СПб.: Композитор. Санкт-Петербург, 2006. 239 с.
  12. Чулаки М. И. О В. Щербачеве и его школе // В. В. Щербачев: статьи, материалы, письма / сост. Р. Слонимская; общ. ред. А. Крюкова. Л.: Советский композитор, 1985. С. 81-92.

Author information

Igor' Stanislavovich Vorob'ev

Saint Petersburg Conservatory named after N. A. Rimsky-Korsakov

About this article

Publication history

  • Received: November 10, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • фортепианная музыка
  • модернизм
  • авангард
  • неоклассицизм
  • традиция
  • антиномичность
  • сложноладовая система
  • монотематическое единство
  • стилевые парадоксы
  • структурная и жанровая многослойность
  • piano music
  • modernism
  • avant-garde
  • neo-classicism
  • tradition
  • antinomicity
  • complicated tonal system
  • monothematic integrity
  • style paradoxes
  • structural and genre multilayers

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)