• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

PHENOMENON OF VOCAL COACHING IN MODERN MUSICAL EDUCATION

Abstract

The article reveals the content of the notion of vocal coaching, which has become a new phenomenon in the modern musical-educational space. The focus is on examining the role of the coach for students-vocalists given to the accompanist. The author studies the problem of expanding the range of the professional functions of the accompanist, who becomes a coach, analyses the specialist-coach’s necessary skills and competencies. The idea of the integrity of a student’s independent work and the accompanist-coach’s directing, vector role is substantiated.

References

  1. Бабюк В. Л. Становление концертмейстерской деятельности в России XVIII-XX веков: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Магнитогорск, 2003. 23 с.
  2. Варламов Д. И., Коробова О. Я. Функции концертмейстера в художественно-педагогическом процессе образовательной организации [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2: в 3-х ч. Ч. 2. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=22068 (дата обращения: 18.12.2018).
  3. Гаврилова Т. П. Эмпатия // Психологический словарь / под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Педагогика-Пресс, 1999. 440 с.
  4. Голви У. Т. Работа как внутренняя игра: фокус, обучение, удовольствие и мобильность на рабочем месте / пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. 252 с.
  5. Калинина В. Д. Базовые компоненты и профессиональная спецификация в творческой деятельности концертмейстера-пианиста: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Саратов, 2015. 15 с.
  6. Костяева Н. А., Кузнецова Е. В. Коучинг как инновационная технология повышения профессионального мастерства педагогов // Педагогическая мастерская. Всё для учителя! 2015. № 9 (45). С. 19-22.
  7. Крючков Н. А. Искусство аккомпанемента как предмет обучения: учебное пособие. Изд-е 2-е. СПб.: Лань; Планета музыки, 2017. 112 с.
  8. Майлис Ю. А. Исторический аспект развития и особенности профессионального мастерства концертмейстера // Южно-Российский музыкальный альманах. 2015. № 2 (19). С. 15-20.
  9. Павлов А. В., Койава Е. С. Коучинг в образовании // Успехи в химии и химической технологии. 2012. № 8 (137). С. 131-135.
  10. Радина И. О работе концертмейстера со студентом-вокалистом // О мастерстве ансамблиста: сборник научных трудов / отв. ред. Т. А. Воронина. Л.: Издательство ЛОЛГК, 1986. С. 73-84.
  11. Шендерович Е. М. Об искусстве аккомпанемента // Советская музыка. 1969. № 4. С. 84-88.

Author information

Svetlana Vladimirovna Rudneva

Moscow State University of Culture and Arts

About this article

Publication history

  • Received: December 28, 2018.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • коучинг
  • вокальный коучинг
  • концертмейстер-коуч
  • функции концертмейстера-коуча
  • навыки концертмейстера
  • полифункциональность деятельности концертмейстера-коуча
  • coaching
  • vocal coaching
  • accompanist-coach
  • functions
  • accompanist’s skills
  • multifunctionality of accompanist-coach’s activity

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)