• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

ALEXEI NASEDKIN’S PEDAGOGICAL PRINCIPLES IN LINE WITH MOSCOW PIANO SCHOOL

Abstract

The article deals with the pedagogical principles of one of the leading professors of Moscow Conservatory - Alexei Nasedkin. Basing on the memories and testimonies of his students, as well as the graphological examination of handwriting and unique documents of Moscow Conservatory Archives, Nasedkin’s teaching style was partially recreated, which is linked inextricably with his human qualities and performing appearance. The analysis of the musician’s basic pedagogical views reveals their close relationship with Moscow pianistic tradition in the person of the colleagues-predecessors - A. Goldenweiser, K. Igumnov, H. Neuhaus and S. Feinberg.

References

  1. Доренский С. Л. Статьи. Интервью / сост. Р. Р. Шайхутдинов; МГК им. П. И. Чайковского; МГК им. М. И. Глинки. Уфа, 2000. 56 с.
  2. Ивкова Т. Графологический анализ почерка Алексея Наседкина: рукопись. Екатеринбург, 2018. 5 с.
  3. К 70-летию А. А. Наседкина // Музыка и время. 2013. № 6. С. 13-15.
  4. Концертный зал. Радиопередача (радио «Орфей») от 23.12.2014 г. [Электронный ресурс]. URL: https://cloud.mail.ru/ public/38f190577b49/Nasedkin_Radio_Orfei.rar (дата обращения: 21.08.2018).
  5. Личное дело Наседкина А. А. // Архив МГК им. П. И. Чайковского. Ф. 2. Оп. 24.
  6. Мастер-класс профессора А. А. Наседкина. 1999 г. [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v= IIquaQwZEqk (дата обращения: 12.08.2018).
  7. Меркулов А. М. К вопросу о стилевой специфике отечественной пианистической школы // Фортепианная культура России: история и современность: музыкальные эпохи и стили: эстетика, поэтика, исполнительская интерпретация: сб. статей и материалов / науч. рук. проекта В. П. Чинаев, отв. ред. С. В. Грохотов. М.: Московская консерватория, 2016. С. 112-132.
  8. Музыкальные дома Москвы (Дом-музей А. Скрябина. Телепередача) [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube. com/watch?v=11X--hxVX8E&feature=youtu.be (дата обращения: 15.02.2018).
  9. Перерва Е. И. Творческая деятельность С. Л. Доренского и традиции русской исполнительской школы: дисс. … к. искусствоведения. М., 2015. 218 с.
  10. Семецкий А. А. Культурная традиция Московской консерватории: национальное как мировое (на материале истории исполнительских школ): дисс. … к. искусствоведения. М., 1997. 170 с.
  11. Сухаревич Н. А. Об исполнительских и педагогических принципах А. А. Наседкина. М.: Типография ООО «Кранкэс», 2008. 92 с.
  12. Тверитина Е. В. Алексей Наседкин. Лики мастера // Музыкальная академия. 2018. № 4. С. 247-251.
  13. Цыпин Г. М. Психология музыкальной деятельности: проблемы, суждения, мнения: пособие для учащихся муз. отделений педвузов и консерваторий. М.: Интерпракс, 1994. 384 с.

Author information

Elena Vladimirovna Tveritina

Magnitogorsk State Conservatory (Academy) named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: January 15, 2019.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • Алексей Наседкин
  • пианист-педагог
  • московская фортепианная школа
  • педагогическая манера
  • репертуар
  • работа над звуком
  • Alexei Nasedkin
  • pianist-teacher
  • Moscow piano school
  • pedagogical manner
  • repertoire
  • work on sound

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)