• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

METACOMMUNICATION OF VIRTUALITY: EPISTEMOLOGICAL ASPECTS

Abstract

The article deals with the issues related to the peculiarities of metacommunicative messages of virtual space and their influence on a subject’s cognitive processes. The history of the metacommunication definition emergence and its transformation in the context of various social disciplines and the humanities is described. The author singles out and analyses three groups of metacommunicative messages divided according to the principle of their formation source: technology, interface and virtual communication links. Metacommunicative virtual messages’ influence on a subject’s cognitive processes is analysed.

References

  1. Алексеев Г. В., Ивлева Е. Н. Некоторые особенности обеспечения эффективного интернет-сервиса [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nekotorye-osobennosti-obespecheniya-effektivnogo-internet-servisa (дата обращения: 02.11.2018).
  2. Андрюшенко Е. С. Виртуальные интернет-отношения // Эволюция государственных и правовых институтов в условиях развития информационного общества: сборник научных работ. М.: ИГП РАН; ЮРКОМПАНИ, 2012. С. 252-257.
  3. Бейтсон Г. Экология разума: избранные статьи по антропологии, психиатрии и эпистемологии [Электронный ресурс]. URL: http://www.dragondreaming.org/ru/wp-content/uploads/sites/11/2016/04/Bateson_Ekologia_razuma.pdf (дата обращения: 02.11.2018).
  4. Боровкова О. В. Особенности виртуальной реальности [Электронный ресурс]. URL: http://synergy-journal.ru/archive/ article1650 (дата обращения: 02.11.2019).
  5. Вавилова Ж. Е. Виртуальный карнавал как пространство знаковой репрезентации субъекта [Электронный ресурс]. URL: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/BPA/a35e1b7fd2dea9f844257e06004e57d8 (дата обращения: 02.11.2018).
  6. Вахштайн В. С. Фреймы классичности. Ирвинг Гофман как «неудобный классик» социологии // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 14. № 2. С. 59-84.
  7. Вацлавик П., Бивин Д., Джексон Д. Прагматика человеческих коммуникаций: изучение паттернов, патологий и парадоксов взаимодействия / пер. с англ. А. Суворовой. М.: Апрель-Пресс; ЭКСМО Пресс, 2000. 320 с.
  8. Гофман И. Анализ фреймов: эссе об организации повседневного опыта / пер. с англ.; под ред. Г. С. Батыгина и Л. А. Козловой; вступ. ст. Г. С. Батыгина. М.: Институт социологии РАН, 2003. 752 с.
  9. Гриффин Э. Коммуникация: теории и практики / пер. с англ. X.: Гуманитарный Центр; Науменко А. А., 2015. 688 с.
  10. Зайдес К. Д. Метакоммуникативные вставки в русской устной спонтанной речи на родном и неродном языке // Коммуникативные исследования. 2016. № 3 (9). С. 19-35.
  11. Кастельс М. Власть коммуникации: учеб. пособие / пер. с англ. Н. М. Тылевич; под науч. ред. А. И. Черных. Изд-е 2-е, доп. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2017. 591 с.
  12. Кирик Т. А. Онтологическая специфика виртуальной реальности // Вестник Курганского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2012. Вып. 8. С. 120-123.
  13. Маклюэн М. Понимание Медиа: внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева. М. - Жуковский: Канон-Пресс-Ц; Кучково поле, 2003. 464 с.
  14. Никитина Е. А. Субъект познания, когнитивная культура личности и образования как Hi-hume // Ценности и смыслы. 2011. № 7 (16). С. 94-108.
  15. Остапенко Д. И. К трактовке понятия «метакоммуникация» // Вестник Воронежского государственного университета. 2013. № 1. С. 32-35.
  16. Щукин Д. А. Интерпретация виртуальности в контексте мифологических структур // Вестник Пермского университета. Серия «Философия. Психология. Социология». 2015. Вып. 4 (24). С. 16-21.
  17. Dijk J. A. G. M. van. The Network Society [Электронный ресурс]. URL: http://www.forschungsnetzwerk.at/ downloadpub/The_Network_Society-Jan_van_Dijk.pdf (дата обращения: 03.09.2018).
  18. Kirby A. Digimodernism. How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. N. Y. - L.: Continuum, 2009. 288 p.
  19. Micek D., Whitlock W. Twitter Revolution: How Social Media and Mobile Marketing Is Changing the Way We Do Business & Market Online. Las Vegas: Xeno Press, 2008. 257 p.
  20. Ogden C. K., Richards I. A. The Meaning of Meaning. N. Y.: Harcourt, Brace & World, Inc., 1923. 363 p.
  21. Samuels R. Auto-Modernity after Postmodernism: Autonomy and Automation in Culture, Technology, and Education [Электронный ресурс]. URL: https://www.issuelab.org/resources/820/820.pdf (дата обращения: 12.01.2019).

Author information

Nikolai Andreevich Zubkov

MIREA - Russian Technological University

About this article

Publication history

  • Received: April 19, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • эпистемология
  • коммуникация
  • виртуальность
  • сеть
  • Интернет
  • метакоммуникация
  • epistemology
  • communication
  • virtuality
  • network
  • Internet
  • metacommunication

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)