• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

J. HAYDN’S INSTRUMENTAL CONCERTS IN THE CONTEXT OF INTER-GENRE INTERACTION

Abstract

The article examines the formation processes of J. Haydn’s instrumental concerts in the culturological aspect. The development of the timbre and quantitative instrumental component is analysed in close connection with the music playing practice of that period. The paper considers inter-genre interaction and sociocultural aspects that influenced the genre development. Among them, the author identifies the following ones: musical education, amateur performance, blossom of leisure culture, etc. Crystallization of instrumental groups in J. Haydn’s concerts is considered in relation to the practice of ensemble intoning and concerting established in trio sonata and concerto grosso. Instrumental and orchestral compositions of J. Haydn’s concerts are examined and classified.

References

  1. Аристархова Л. Ю. Австрийская ораториальная традиция XVIII века в оратории Йозефа Гайдна: дисс. … к. искусствоведения. М., 2006. 221 с.
  2. Асафьев Б. В. О симфонической и камерной музыке. Л.: Музыка, 1981. 216 с.
  3. Вульфиус П. А. Гайдн // Музыкальная энциклопедия: в 6-ти т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. М.: Советская энциклопедия, 1973. Т. 1. А - ГОНГ. Стб. 876-884.
  4. Демидова А. К. Оркестровое письмо раннего Гайдна (на материале симфоний 1757-1774 годов): дисс. … к. искусствоведения. М., 2014. 355 с.
  5. Дуков Е. В. Концерт в истории западноевропейской культуры. М.: Классика-XXI, 2003. 256 с.
  6. Епишин А. В. Магия музыки барокко: итальянская трио-соната. СПб.: Композитор, 2006. 148 с.
  7. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII - начала XIX века: в 3-х ч. М.: Композитор, 2007. Ч. 3. Поэтика и стилистика. 376 с.
  8. Прейсман Э. М. Камерный оркестр как явление в музыкальной культуре XVII-XX веков. Красноярск: Красноярский гос. ун-т, 2002. 253 с.
  9. Шакирьянова А. А. Инструментальные жанры «увеселительной музыки» в австро-немецкой культуре второй половины XVIII века: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Магнитогорск, 2018. 29 с.
  10. Hoboken A. von. J. Haydn: Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis: in 3 Bänden. Mainz: Schott, 1957. Bd. 1. 848 S.

Author information

Veronika Mikhailovna Akshentseva

Magnitogorsk State Conservatory (Academy) named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: March 27, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • концерт
  • музицирование
  • жанр
  • инструментальный состав
  • межжанровые взаимодействия
  • оркестр
  • принципы концертирования
  • инструментальный колорит
  • concert
  • music playing
  • genre
  • instrumental composition
  • inter-genre interaction
  • orchestra
  • principles of concerting
  • instrumental colour

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)