• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

PROBLEM OF INNER MONOLOGUE IN FEATURE FILMS: VERBAL AND EDITING-ASSOCIATIVE FORMS

Abstract

The article considers the multidimensional nature of the “inner monologue” concept, identifies the specificity of the “inner monologue” term functioning in different spheres of art criticism. The author focuses on analysing inner monologue in feature films as a means to reveal a personage’s psychology, to represent his inner world by means of cinematography. Relying on the existing theoretical basis and on the analysis of some films the author identifies two cardinally different forms of inner monologue presentation in feature films: voice-over and complicated associative audio-visual editing. The paper justifies the necessity to clarify the term: two basic forms of inner monologue presentation in feature films should be designated as verbal and editing-associative forms.

References

  1. Артюшков И. В. Внутренняя речь и ее изображение в художественной литературе (на материале романов Ф. М. Достоевского и Л. Н. Толстого): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2004. 46 с.
  2. Блох М. Я., Сергеева Ю. М. Внутренняя речь в структуре художественного текста: монография. М.: МПГУ, 2011. 180 с.
  3. Большой психологический словарь / под ред. Б. Мещерякова, В. Зинченко. СПб. - М.: Прайм-Еврознак; ОЛМА-Пресс, 2003. 666 с.
  4. Гиленсон Б. А. История литературы США: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2003. 704 с.
  5. Депутатова Н. А. Внутренняя речь и ее изображение в художественной литературе на примере романа W. S. Maugham “Theatre” // Фундаментальные и прикладные исследования: новое слово в науке: материалы Международной научно-практической конференции (г. Москва, 2 сентября 2013 г.): сборник научных трудов. М.: Планета, 2013. С. 276-284.
  6. Зайцева Л. Внутренний монолог // Характер в кино. Вопросы кинодраматургии / сост. и ред. И. В. Вайсфельда. М.: Искусство, 1974. Вып. 6. С. 63-71.
  7. Зак М. Экранизация сознания // Вопросы киноискусства. 1970. № 12. С. 75-96.
  8. Зверева Н. А., Ливнев Д. Г. Словарь театральных терминов (создание актерского образа). М.: Российская академия театрального искусства ГИТИС, 2007. 136 с.
  9. Зотов Н. Н. Внутренний монолог в художественном фильме. М.: ВГИК, 1963. 27 с.
  10. Карпушкин М. А. Уроки Мастера: конспекты по театральной педагогике А. А. Гончарова. М.: ГИТИС, 2005. 212 с.
  11. Клейман Ю. Опыт четырехмерности // Вопросы театра. Proscaenium. 2010. № 3/4. С. 243-257.
  12. Корытная С. Пером и объективом. Киногеничен ли духовный мир? М.: Искусство, 1966. 247 с.
  13. Мачерет А. Мысль на экране // Искусство кино. 1965. № 2. С. 54-62.
  14. Милев Н. Божество с тремя лицами. М.: Искусство, 1968. 294 с.
  15. Российский государственный архив литературы и искусства (РГАЛИ). Ф. 1923. Оп. 2.
  16. Руднев В. П. Словарь культуры ХХ века. М.: Аграф, 1997. 384 с.
  17. Соколов А. Н. Внутренняя речь и мышление: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1967. 36 с.
  18. Сокольская А. Начало современного этапа в развитии киноязыка (рубеж 50-60 гг.) // Вопросы истории и теории кино: сб. трудов. Л.: ЛГИТМИК, 1975. Вып. 2. С. 194-208.
  19. Филиппов С. А. Киноязык и история: краткая история кинематографа и киноискусства. М.: Клуб «Альма Анима», 2006. 208 с.
  20. Фомин В. Характер композиции // Вопросы кинодраматургии: сб. статей. М.: Искусство, 1974. Вып. 6. Характер в кино. С. 44-62.
  21. Фрейлих С. И. Теория кино: от Эйзенштейна до Тарковского: учебник для вузов. Изд-е 6-е. М.: Академический Проект; Фонд «Мир», 2009. 512 с.
  22. Хоружий С. «Улисс» в русском зеркале. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2015. 384 с.
  23. Чернышевский Н. Г. Избранные эстетические произведения. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1978. 560 с.
  24. Шварц Л. О внутреннем монологе в кино // Вопросы истории и теории кино: сб. науч. тр. Л.: ЛГИТМИК, 1975. Вып. 2. С. 210-218.
  25. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения: в 6-ти т. М.: Искусство, 1964. Т. 2. 564 с.

Author information

Dmitrii Valer'evich Bakirov

Russian Institute of Art History

About this article

Publication history

  • Received: April 14, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • внутренняя речь
  • внутренний монолог
  • закадровый голос
  • поток сознания
  • внутренний мир персонажа
  • вербальная форма внутреннего монолога
  • монтажно-ассоциативная форма внутреннего монолога
  • киноповествование
  • С. М. Эйзенштейн
  • inner speech
  • inner monologue
  • voice-over
  • stream of consciousness
  • personage’s inner world
  • verbal form of inner monologue
  • editing-associative form of inner monologue
  • movie story
  • S. M. Eisenstein

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)