• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

MODERN AUDIENCE AND CULTURAL MEANINGS OF THEATRE

Abstract

The article considers the problem of theatrical performance perception by the modern audience. The author concludes that the audience’s assessments are influenced by several factors: a spectator’s personal and artistic experience, originality of theatrical expressive means, novelty of the stage director’s approach, balance between traditional and avant-garde artistic and expressive means, influence of theatrical performance on a viewer’s psycho-emotional and cognitive sphere, the effect of catharsis in the theatre. The author identifies spectators’ preferences when choosing a certain performance of Vladimir Academic Drama Theatre.

References

  1. Александр Огарев [Электронный ресурс] // Театр «Школа драматического искусства». URL: https://sdart.ru/ogarev/ (дата обращения: 13.05.2019).
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 423 с.
  3. Вильсон Г. Психология артистической деятельности: таланты и поклонники / пер. с англ. М.: Когито-Центр, 2001. 384 с.
  4. Выготский Л. С. Психология искусства: анализ эстетической реакции. М.: Лабиринт, 1997. 416 с.
  5. Дадамян Г., Рубинштейн А. Социально-культурные цели театра и хозяйственный механизм их реализации // Социологические исследования театральной жизни. М.: ВТО, 1978. 220 с.
  6. Дельгадо Х. Мозг и сознание. М.: Мир, 1971. 263 с.
  7. Кармин А. С. Языки и символы культуры // Культурология: учебник / под ред. Ю. Н. Солонина, М. С. Кагана. М.: Высшее образование, 2009. 566 с.
  8. Коленова В. В. Театральная концепция Анатолия Васильева: методология и эстетика // Обсерватория культуры. 2014. № 1. С. 82-89.
  9. Комарова О. Спектакль, который взбудоражит публику [Электронный ресурс]. URL: https://zebra-tv.ru/story/281571/ (дата обращения: 19.04.2019).
  10. Лауреаты XIII Международного театрального форума «Золотой Витязь» [Электронный ресурс]. URL: http://www.zolotoyvityaz.ru/theatre_forum-winners/laureatyi-xiii-mezhdunarodnogo-teatralnogo-foruma-zolotoy-vityaz/ (дата обращения: 13.05.2019).
  11. Лихачев Д. С. Развитие русской литературы Х-ХVII вв.: эпохи и стили. Л.: Наука, 1973. 254 с.
  12. Социологи выяснили, сколько граждан РФ ходят в театр [Электронный ресурс]. URL: https://regnum.ru/news/ 2599562.html (дата обращения: 06.07.2019).
  13. Спектакль «Пришел мужчина к женщине» - Владимирский областной академический театр драмы (Россия, Владимир) [Электронный ресурс]. URL: https://otzovik.com/review_3162333.html (дата обращения: 13.05.2019).
  14. Толстой Л. Н. О литературе (статьи, письма, дневники) / сост. Ф. А. Иванова, В. С. Мишин, Л. Д. Опульская и др. М.: Госиздат художественной литературы, 1955. 807 с.
  15. Филановская Т. А. Культурные аспекты хореографического образования // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой: научно-методический журнал. 2011. № 1 (25). С. 41-51.
  16. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения: в 6-ти т. М.: Искусство, 1966. Т. 2. 590 с.
  17. Экономические основы культурной деятельности. Индивидуальные предпочтения и общественный интерес: в 3-х т. / отв. ред. А. Я. Рубинштейн и Ю. У. Фохт-Бабушкин. СПб.: Алетейя, 2002. Т. 1. Рынок культурных услуг. Публика театра 90-х годов. 634 с.

Author information

Tat'yana Aleksandrovna Filanovskaya

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • культурные смыслы
  • восприятие искусства
  • зритель
  • театральный спектакль
  • зрительские предпочтения
  • cultural meanings
  • perception of art
  • spectator
  • theatrical performance
  • spectators’ preferences

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)