• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

ROLE OF ACADEMIC GYMNASIUM AND MOSCOW UNIVERSITY IN REPRODUCTION OF THE RUSSIAN ELITE OF THE XVIII CENTURY (BY THE EXAMPLE OF 1755-1765 ACADEMIC YEARS)

Abstract

By the example of career and educational trajectories of the Academic Gymnasium graduates and Moscow University students, the article examines education as a social lift. The paper identifies to what extent the Gymnasium graduates replenished the intellectual elite of the Russian Empire. The author concludes that 5-8% of the Gymnasium graduates achieved the first five ranks; one third of the Gymnasium graduates, who achieved the first three ranks, were children of generals with the same rank; among generals of the first three ranks, Moscow University graduates were five times more frequent than the Academic Gymnasium graduates.

References

  1. Акельев Е. В., Жуковская A. Из казаков во дворяне: Шагаровы, микроистория социальной мобильности в России, XVII-XVIII в. // Cahiers du Monde Russe. 2016. Т. 57. № 2-3. C. 457-504.
  2. Архив Военно-исторического музея артиллерии, инженерных войск и войск связи. Ф. 2. Оп. ШГФ.
  3. Белявский М. Т. М. В. Ломоносов и основание Московского университета. М.: Изд-во Московского ун-та, 1955. 312 с.
  4. Императорский Московский университет, 1755-1917: энциклопедический словарь / сост. А. Ю. Андреев, Д. А. Цыганков. М.: РОССПЭН, 2010. 894 с.
  5. История Московского университета: в 2-х т. М.: Изд-во Московского ун-та, 1955. Т. 1. 1755-1917. 563 с.
  6. История Московского университета (вторая половина XVIII - начало XIX века): сб. документов: в 4-х т. / сост., вступ. статьи и коммент. Д. Н. Костышина. М.: Academia, 2006. Т. 1. 472 с.; 2011. Т. 2. 376 с.; 2014. Т. 3. 816 с.; 2016. Т. 4. 1024 с.
  7. Костина Т. В. Подготовка элит Российской империи в учебных заведениях Академии наук (1726-1805) // Актуальное прошлое: взаимодействие и баланс интересов Академии наук и российского государства в XVIII - начале XX в. Очерки истории: в 2-х кн. / сост. и отв. ред. И. В. Тункина. СПб.: Реноме, 2018. Кн. 1. C. 207-302.
  8. Костина Т. В. Учебные заведения Петербургской академии наук как социальный лифт: карьерные стратегии детей служащих Академии (1725-1766 гг.) // КЛИО. 2017. № 10 (130). С. 14-26.
  9. Кулябко Е. С. М. В. Ломоносов и учебная деятельность Петербургской Академии наук. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1962. 216 с.
  10. Кусбер Я. Какие знания нужны дворянину для жизни? Провинциальные и столичные воспитательные дискурсы второй половины XVIII и начала XIX века // Дворянство, власть и общество в провинциальной России XVIII века: сборник статей / ред. О. Глаголева, И. Ширле. М.: Новое литературное обозрение, 2012. С. 269-291.
  11. Марголис Ю. Д., Тишкин Г. А. Отечеству на пользу, а россиянам во славу. Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. 320 с.
  12. Российский государственный архив древних актов. Ф. 248. Оп. 126.
  13. Степанов В. П. Мещерский Прокопий Васильевич // Словарь русских писателей XVIII века. СПб.: Наука, 1999. Вып. 2. С. 286-287.
  14. Страхов П. И. Краткая история Академической гимназии, бывшей при Московском университете. М.: Унив. тип., 1855. 64 с.
  15. Толстой А. Д. Академическая гимназия в XVIII столетии. СПб.: Тип. Академии наук, 1885. 114 с.
  16. Троицкий С. М. Русский абсолютизм и дворянство XVIII в. М.: Наука, 1974. 396 с.
  17. Федюкин И. И. «Честь к делу ум и охоту раждает»: реформа дворянской службы и теоретические основы сословной политики в 1730-е гг. // Гиштории российские, или Опыты и разыскания к юбилею Александра Борисовича Каменского / сост. Е. В. Акельев, В. Е. Борисов; отв. ред. Е. Б. Смилянская. М.: Древлехранилище, 2014. С. 83-143.
  18. Черников С. В. Факторы карьерного роста генералитета России 1730-1763 гг.: влияние петровских реформ на социальную мобильность в составе элиты // Cahiers du Monde russe. 2016. Vol. 57/2-3. P. 505-544.
  19. Шевырев С. П. История Императорского Московского университета, написанная к столетнему его юбилею, 1755-1855. М.: В Унив. тип., 1855. 584 с.
  20. Fedyukin I., Gabdrakhmanov S. Cultural capital in an early modern elite school: The Noble Cadet Corps in St. Petersburg, 1732-1762 // Journal of Interdisciplinary History. 2016. Vol. 46. № 4. P. 485-516.

Author information

Aleksandr Mikhailovich Feofanov

St. Tikhon’s Orthodox University

About this article

Publication history

  • Received: August 19, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • Московский университет
  • элита
  • генералитет
  • шляхетство
  • карьерные механизмы
  • социальная мобильность
  • гимназия Академии наук
  • Moscow University
  • elite
  • generals
  • szlachta
  • career mechanisms
  • social mobility
  • Academic Gymnasium

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)