• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

AUDITORY THINKING IN THE STRUCTURE OF ARTISTIC COGNITION

Abstract

The author examines auditory thinking as a means of rational cognition of irrational phenomena, a means of modelling the acoustic worldview. The study focuses on social determination of auditory thinking, which is a means of non-verbal communication. Non-verbalized meaning presented in an auditory form is the most efficient means to influence human mentality, mass consciousness, to establish models of social behaviour. Auditory thinking reconstructs and transforms unconscious thoughts, emotions to clear, subjectified acoustic models. Audition not only represents objective reality but transforms it, promotes the formation and manifestation of new ideals.

References

  1. Верцман И. Е. Проблемы художественного познания. М.: Искусство, 1967. 344 с.
  2. Горбунова И. Б., Заливадный М. С., Товпич И. О. Аудиовизуальный синтез: опыт музыкально-теоретического рассмотрения проблем // Казанский педагогический журнал. 2015. № 6 (113). Ч. 1. С. 162-175.
  3. Искусство как язык - языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х годов / под ред. Н. С. Плотникова и Н. П. Подземской при участии Ю. Н. Якименко. М.: Новое литературное обозрение, 2017. Т. 1. Исследования. 456 с.
  4. Искусство как язык - языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х годов / под ред. Н. С. Плотникова и Н. П. Подземской при участии Ю. Н. Якименко. М.: Новое литературное обозрение, 2017. Т. 2. Публикации. 928 с.
  5. Казакова С. В. Проблемы формирования аудиальной культуры: к вопросу о содержании музыкально-профессионального образования // Образование и наука. Известия УРО РАО. 2010. № 3 (71). С. 123-130.
  6. Кульбижеков В. Н. Некоторые размышления о внемузыкальных аудиальных феноменах // International Scientific and Practical Conference “World Science”. 2016. Vol. 5. № 9 (13). Rost (Dubai). P. 44-48.
  7. Кульбижеков В. Н. Рациональные основания музыкального творчества. Механизмы мысленного эксперимента в классической западноевропейской музыке Нового времени. Изд-е стер. М.: ЛИБРОКОМ, 2016. 200 с.
  8. Моль А. Теория информации и эстетическое восприятие. М.: Мир, 1966. 352 с.
  9. Морозов В. П. Невербальная коммуникация. Экспериментально-психологические исследования. М.: Ин-т психологии РАН, 2011. 528 с.
  10. Очерки эстетики и теории искусства / отв. ред.: А. С. Мигунов, Н. А. Хренов; Гос. ин-т искусствознания. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2013. 448 с.
  11. Сохор А. Н. Вопросы социологии и эстетики музыки. М.: Музыка, 1983. 304 с.
  12. Сохор А. Н. Музыка как вид искусства. Изд-е 2-е, стер. М.: Планета музыки, 2018. 128 с.

Author information

Viktor Nikolaevich Kul'bizhekov

Siberian Federal University; Reshetnev Siberian State University of Science and Technology, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: October 2, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • аудиальное мышление
  • вербальное
  • невербальное
  • звуковая картина мира
  • художественное познание
  • моделирование
  • музыкальная речь
  • социальное
  • массовая культура
  • auditory thinking
  • the verbal
  • the non-verbal
  • acoustic worldview
  • artistic cognition
  • modelling
  • melodious speech
  • the social
  • mass culture

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)