• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

TEACHING SPECIAL PIANO TO THE CHINESE STUDENTS. FROM THE EXPERIENCE OF THE FAR EASTERN STATE INSTITUTE OF ARTS

Abstract

The article summarizes the authors’ long-term experience of teaching special piano to the Chinese students. The study is based on the results of a survey conducted among the Chinese graduates. The paper proposes methodological recommendations concerning repertoire policy, interaction with the students and influence of the Chinese intonation patterns on intoning techniques. For the first time in domestic musical education methodology, the paper raises the problems of discrepancy between the stereotypes of the Chinese students and the actual contingent of learners at the Russian higher education establishments.

References

  1. Айзенштадт С. А., Харуто А. В. О некоторых особенностях фортепианного интонирования представителей музыкальной культуры стран Дальневосточного региона: компьютерный анализ // Музыкальная академия. 2013. № 1. С. 118-126.
  2. Бирюкова Е. Дмитрий Башкиров: «Сейчас первая премия - не всегда гарантия долговременной жизни на сцене» [Электронный ресурс]. URL: http://os.colta.ru/music_classic/names/details/17327/page1/?print=yes (дата обращения: 06.10.2019).
  3. Лупикина Т. Е. Обучение иностранных студентов в курсе специального фортепиано. Проблемы, их источники и пути преодоления // Методическое обеспечение самостоятельной работы иностранных студентов кафедры фортепиано: учебное пособие / сост. Д. В. Щирин; СПбГИК. СПб.: КультИнформПресс, 2017. С. 15-36.
  4. Майборода Н. Китайские палочки: идеальные приборы для развития мышц и мозга // Вокруг света. 2014. № 11. С. 25-31.
  5. Мезенцева С. В. Теория музыки: учебное пособие для иностранных студентов. Хабаровск: Изд-во Хабаровского гос. ин-та искусств и культуры, 2015. Ч. I. Звук. Нотное письмо. Ритм и метр. Интервалы. Лад и тональность. 53 с.
  6. Муравьева И. Рахманинов с акцентом [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2012/07/05/piano-kitay.html (дата обращения: 06.10.2019).
  7. Ню Яцань. Фортепианная педагогика России и Китая: интегративный подход: дисс. … к. пед. н. М., 2009. 197 с.
  8. Средняя зарплата в Китае в 2019 году [Электронный ресурс]. URL: https://mychinaexpert.ru/srednyaya-zarplata-v-kitae/ (дата обращения: 06.10.2019).
  9. Сюй Бо. Феномен фортепианного исполнительства в Китае на рубеже XX-XXI веков: дисс. … к. искусствоведения. Ростов-на-Дону, 2011. 149 с.
  10. Deutsch D. Tone language and absolute pitch: Prevalence among American and Chinese conservatory students // The Journal of the Acoustical Society of America. 2004. № 116 (4). P. 219-242.

Author information

Sergei Abramovich Aizenshtadt

Far Eastern State Institute of Arts

Natal'ya Grigor'evna Isaeva

Far Eastern State Institute of Arts

About this article

Publication history

  • Received: October 7, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • фортепиано
  • Китай
  • иностранные студенты
  • российская фортепианная школа
  • музыкальное образование
  • китайский язык
  • piano
  • China
  • foreign students
  • Russian school of piano playing
  • musical education
  • Chinese language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)