SONATA CYCLIC FORM AND SPECIFICITY OF ITS INTERPRETATION IN F. LISZT’S PIANO CONCERT № 1
Abstract
The article summarizes and clarifies the basic provisions of the sonata cyclic form theory. The author focuses on analysing F. Liszt’s Piano Concert № 1 as a compositional model of the piano concert sonata cyclic form that was widely used by domestic and foreign composers of the XIX-XX centuries. The paper examines the compositional arrangement of the parts and the whole, identifies the components representing invariant features of the sonata form, the attributes of a sonata-symphonic cycle and reveals the means of individualization of the author’s compositional and dramaturgic decision.
References
- Асафьев Б. В. О симфонической и камерной музыке. Л.: Музыка, 1981. 217 с.
- Бобровский В. П. Функциональные основы музыкальной формы. М.: Музыка, 1978. 332 с.
- Долинская Е. Б. Фортепианный концерт в русской музыке ХХ столетия. М.: Композитор, 2006. 559 с.
- Задерацкий В. В. Музыкальная форма: в 2-х вып. М.: Музыка, 2008. Вып. 2. 528 с.
- Кюрегян Т. С. Форма в музыке XVII-XX веков. М.: Сфера, 1998. 344 с.
- Мазель Л. А. Строение музыкальных произведений. М.: Музыка, 1979. 534 с.
- Римский-Корсаков Н. А. Летопись моей музыкальной жизни. М.: Музыка, 1980. 453 с.
- Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений. СПб.: Лань, 2001. 496 с.
- Хохлов Ю. Н. Фортепианные концерты Ф. Листа. М.: Музыка, 1960. 84 с.
- Цуккерман В. А. Соната си минор Ф. Листа. М.: Музыка, 1984. 111 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 8, 2019.
- Published: November 22, 2019.
Keywords
- сонатно-циклическая форма
- синтез
- инвариант
- жанровая трансформация
- монотематизм
- принцип цепляемости
- эпизод
- тональность
- sonata cyclic form
- synthesis
- invariant
- genre transformation
- mono-thematicity
- chain principle
- episode
- tonality
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC