• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF MUSICAL STYLISTICS OF THE SICHUAN OPERA

Abstract

The article examines a unique form of the traditional Chinese drama - opera of the Sichuan province, or the Sichuan opera. It differs cardinally from the world-famous Peking opera and other local forms of opera art. The Sichuan opera has its own aesthetics, technique and school of singing, but its basic heritage is a unique musical style, which combines original singing in high register (gaoqiang) to the accompaniment of percussion instruments (luogu jing) with vocal and choral recital (banqiang). The author analyses the features of the vocal stylistics of the Sichuan opera, describes percussion instruments in detail and presents types of choral commenting used in the opera.

References

  1. Будаева Т. Б. Музыка китайского традиционного театра цзинцзюй (Пекинская опера): дисс. … к. искусствоведения. М., 2011. 253 с.
  2. Ван Дон Мэй. Великий шелковый путь в истории китайской музыкальной культуры: автореф. дисс. … к. искусствоведения. СПб., 2004. 32 с.
  3. Ван Цюн. Национально-культурные типы вокально-исполнительского искусства (на материале сравнения пекинской музыкальной драмы и европейской оперы) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 51. С. 28-31.
  4. Жуань Юнчэнь. Пекинская опера как синтетическое сценическое действо: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 2013. 29 с.
  5. Ли Чао. Роль танца и пантомимы в музыкальной композиции пекинской оперы: автореф. дисс. … к. искусствоведения. СПб., 2001. 24 с.
  6. Лю Цзинь. Китайская национальная опера: 1920-1980 годы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 117. С. 277-285.
  7. Лю Чжань. Истоки и особенности китайской оперы // Человек, психология, экономика, право, управление: проблемы и перспективы: материалы XIV Междунар. науч. конф. Мн., 2011. С. 287-288.
  8. Чэнь Ин. Китайская опера ХХ - начала XXI века: к проблеме освоения европейского опыта: автореф. дисс. … к. искусствоведения. Ростов н/Д, 2015. 24 с.
  9. 吴静.论戏曲艺术对民族歌剧发展的作用 / 硕士学位论文.北京.中央音乐学院.2011年.231页 (У Цзин. О влиянии театрального искусства на развитие национальной оперы: дисс. на соискание степени магистра / Китайская консерватория. Пекин, 2011. 231 c.).
  10. 崔保亚.多学科综合的戏曲音乐研究方法 // 《湖北第二师范学院学报》.武汉. 2009年.第26卷第7期 (Цуй Баоя. Многостороннее изучение театральной музыки // Вестник Второго педагогического университета провинции Хубэй. 2009. № 26. Вып. 7).

Author information

Jian Xu

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • китайская традиционная драма
  • региональная специфика
  • Сычуаньская опера
  • высокие напевы гаоцян
  • вокально-хоровое комментирование
  • аккомпанемент ударных инструментов логуцзинь
  • traditional Chinese drama
  • regional specificity
  • Sichuan opera
  • high tunes gaoqiang
  • vocal and choral recital
  • accompaniment of percussion instruments (luogu jing)

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)