• Original research article
  • November 22, 2019
  • Open access

M. A. ZAKHAROV’S PERFORMANCE “FALSTAFF AND THE PRINCE OF WALES” (THE LENKOM THEATRE, 2018): PLOT, COMPOSITION, GENRE, WAY OF ACTOR’S EXISTENCE

Abstract

The article is devoted to studying the performance “Falstaff and the Prince of Wales”, the culmination of the creative work of M. A. Zakharov (1933-2019), a representative of the brilliant pleiad of stage directors of the sixties, the director of the Lenkom Theatre for forty five years and a brilliant art director. The paper focuses on studying scenic poetics of the performance. Research methodology includes: 1) methods to study poetics of works of fiction developed within the formal school of literary criticism; 2) methods to reconstruct and analyse a performance developed within Leningrad (Gvozdev) school of theatre studies; 3) approaches to studying director’s strategies developed within Petersburg school of Meyerhold studies; 4) the method of contextual analysis. The study aims to reconstruct the performance and to analyse the basic components of its poetics. The research objectives are as follows: 1) to reconstruct the performance; 2) to identify the director’s plot and the methods of the plot composition; 3) to analyse scenography from the viewpoint of spatial-temporal arrangement; 4) to clarify compositional principles of the performance arrangement; 5) to identify the genre nature of the performance; 6) to identify the ways of actor’s existence and to reveal their meaning; 7) to identify the place and role of this performance in M. A. Zakharov’s creative work.

References

  1. Богданова П. Формула успеха Марка Захарова // Богданова П. Режиссеры-шестидесятники. М.: Новое литературное обозрение, 2010. С. 155-168.
  2. Богоманишина Ю., Колесник А. Марк Захаров впервые поставил спектакль по Шекспиру // ТВ Центр. 2018. 8 апреля.
  3. Борзенко В. «Ленком» объявил дату премьеры Захарова [Электронный ресурс]. URL: http://www.teatral-online.ru/ news/20965/ (дата обращения: 26.06.2019).
  4. Борзенко В. «Ради вас я сел на трон и буду здесь сидеть». В «Ленкоме» изучают природу народных любимцев [Электронный ресурс]. URL: http://www.teatral-online.ru/news/21725/ (дата обращения: 26.06.2019).
  5. Булова Е. Ах, как же тяжел шутовской колпак! [Электронный ресурс]. URL: https://vm.ru/news/482299.html (дата обращения: 26.06.2019).
  6. Гвоздев А. А. Возникновение сцены театрального здания нового времени // Очерки по истории европейского театра: Античность, Средние века, Возрождение / под ред. А. А. Гвоздева и А. А. Смирнова. Пг.: Academia, 1923. С. 105-124.
  7. Гвоздев А. А. Итоги и задачи научной истории театра // Задачи и методы изучения искусств / Российский институт истории искусств. Пг.: Academia, 1924. С. 81-121.
  8. Гвоздев А. А. О смене театральных систем // О театре: сборник статей / Российский институт истории искусств. Л.: Academia, 1926. С. 7-36.
  9. Гвоздев А. А. Ревизия «Ревизора» // «Ревизор» в Театре имени Вс. Мейерхольда: сборник статей. Л.: Academia, 1927. С. 19-44.
  10. Гвоздев А. А. Театр. Гравюра и реконструкция старинного театра // Зеленая птичка: альманах. Пг.: Петрополис, 1922. С. 226-232.
  11. Грум-Гржимайло Т. Н. Театр музыкальной атаки // Грум-Гржимайло Т. Н. Музыка и драма. М.: Знание, 1975. С. 38-44.
  12. Давыдова М. Марк Захаров: ремесленник милостью Божьей // Давыдова М. Конец театральной эпохи. М.: ОГИ, 2005. С. 119-129.
  13. Дьякова Е. Хроника пикирующего царства [Электронный ресурс] // Новая газета. 2018. 18 апреля. URL: https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/04/18/76218-hroniki-pikiruyuschego-tsarstva (дата обращения: 26.06.2019).
  14. Жирмунский В. М. Задачи поэтики // Задачи и методы изучения искусств / Российский институт истории искусств. Пг.: Academia, 1924. С. 123-167.
  15. Захаров М. А. Контакты на разных уровнях. М.: Искусство, 1988. 270 с.
  16. Захаров М. А. Ленком - мой дом. Лицедейство без фарисейства. Мое режиссерское резюме. М.: Э, 2016. 512 с.
  17. Захаров М. А. Суперпрофессия. М.: Вагриус, 2000. 283 с.
  18. Захаров М. А. Театр без вранья. М.: АСТ; Зебра Е, 2007. 606 с.
  19. Корнеева И. В Ленкоме пройдет премьера спектакля «Фальстаф и принц Уэльский» [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2018/04/19/reg-cfo/v-lenkome-projdet-premera-spektaklia-falstaf-i-princ-uelskij.html (дата обращения: 26.06.2019).
  20. Кудрявцева В. В «Ленкоме» появится новый спектакль [Электронный ресурс] // Россия Культура. 2018. 9 апреля. URL: https://tvkultura.ru/article/show/article_id/241725/ (дата обращения: 26.06.2019).
  21. Кудрявцева В. «Фальстаф и принц Уэльский». В «Ленкоме» - премьера [Электронный ресурс]. URL: https://tvkultura.ru/article/show/article_id/243385/ (дата обращения: 26.06.2019).
  22. Кухта Е. А. «Ревизор» у Вс. Мейерхольда и новая драма // Мейерхольд. К истории творческого метода: публикации; статьи / Российский институт истории искусств. СПб.: КультИнформПресс, 1998. С. 138-164.
  23. Ленком. Премьерные показы спектакля Марка Захарова «Фальстаф и Принц Уэльский» [Электронный ресурс]. URL: http://www.radiorus.ru/brand/57094/episode/1757548 (дата обращения: 26.06.2019).
  24. Ливиева К. В «Ленкоме» показали премьеру «Фальстаф и принц Уэльский» режиссера Марка Захарова [Электронный ресурс]. URL: https://www.1tv.ru/news/2018-04-18/344166-v_lenkome_pokazali_premieru_falstaf_i_prints_uelskiy_rezhissera_ marka_zaharova (дата обращения: 26.06.2019).
  25. Наборщикова С. Народ остается [Электронный ресурс]. URL: https://iz.ru/741605/svetlana-naborshchikova/narod-ostaetsia (дата обращения: 26.06.2019).
  26. Песочинский Н. В. Актер в театре В. Э. Мейерхольда // Русское актерское искусство XX века: коллективное исследование / Российский институт истории искусств. СПб.: Левша. Санкт-Петербург, 2018. С. 81-170.
  27. Порфирьева А. Эстетика рока и советская рок-опера // Современная советская опера: сборник научных трудов / ЛГИТМиК. Л.: ЛГИТМиК, 1985. С. 123-137.
  28. Премьера «Фальстафа» в Ленкоме оказалась полна политических параллелей [Электронный ресурс]. URL: https://www.mk.ru/culture/2018/04/17/premera-falstafa-v-lenkome-okazalas-polna-politicheskikh-paralleley.html (дата обращения: 26.06.2019).
  29. Рутковский В. «Фальстаф и принц Уэльский»: Марк Захаров поставил антитоталитарное попурри из исторических хроник Шекспира [Электронный ресурс]. URL: http://www.coolconnections.ru/ru/blog/posts/be7af3c5-7050-4d44-9eda-52b812656a3d (дата обращения: 26.06.2019).
  30. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. Брошюра «Амплуа актера»: структура, содержание, смысл / Российский институт истории искусств. СПб.: Астерион, 2019. 102 с.
  31. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. Драматургия мейерхольдовского спектакля: мысль, зритель, театральный монтаж / Российский институт истории искусств. СПб., 2004. 288 с.
  32. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. Режиссер и драматург: структура образа и драматургия спектакля / Санкт-Петербургская государственная академия театрального искусства. СПб., 2001. 116 с.
  33. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. Режиссер-новатор и «большой театр»: приемы и методы мейерхольдовской режиссуры исканий и Александринский театр. Saarbrücken: LAP, 2012. 172 с.
  34. Ряпосов А. Ю. Спектакль «Доходное место»: формирование основных принципов режиссерской методологии М. А. Захарова // Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской государственной академии театрального искусства. 2012. № 2. С. 3-10.
  35. Ряпосов А. Ю. Спектакль М. А. Захарова «Вальпургиева ночь» (Ленком, 2015) // Театрон. Научный альманах Российского государственного института сценических искусств. 2017. № 2. С. 25-35.
  36. Ряпосов А. Ю. Спектакль М. А. Захарова «Вишневый сад» по мотивам комедии А. П. Чехова (Ленком, 2009) // Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской государственной академии театрального искусства. 2013. № 2. С. 97-109.
  37. Ряпосов А. Ю. Спектакль М. А. Захарова «День опричника» (Ленком, 2016) // Театрон. Научный альманах Российского государственного института сценических искусств. 2018. № 1. С. 43-55.
  38. Ряпосов А. Ю. Спектакль М. А. Захарова «Небесные странники» (Ленком, 2013) // Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской государственной академии театрального искусства. 2014. № 2. С. 78-89.
  39. Ряпосов А. Ю. Спектакль Марка Захарова «Пер Гюнт» (Ленком, 2011) // Новая драма рубежа XIX-XX веков: проблематика, поэтика, пути сценического воплощения: материалы научной конференции 8-10 ноября 2013 года / Санкт-Петербургская государственная академия театрального искусства. СПб.: Изд-во СПбГАТИ, 2014. С. 322-332.
  40. Ряпосов А. Ю. Телефильм «Двенадцать стульев» («Экран», 1976): становление принципов поэтики телетеатра М. А. Захарова // Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской государственной академии театрального искусства. 2015. № 1. С. 48-59.
  41. Ряпосов А. Ю. Телефильм М. А. Захарова «Обыкновенное чудо» («Мосфильм», 1978): сюжет, композиция, жанр // Театрон. Научный альманах Российского государственного института сценических искусств. 2016. № 1. С. 30-42.
  42. Ряпосов А. Ю. Телефильм М. А. Захарова «Тот самый Мюнхгаузен» («Мосфильм», 1979): сюжет, композиция, жанр // Театрон. Научный альманах Российского государственного института сценических искусств. 2016. № 2. С. 82-92.
  43. Ряпосов А. Ю. Телефильм М. А. Захарова «Формула любви» («Мосфильм», 1984): сюжет, композиция, жанр // Театрон. Научный альманах Российского государственного института сценических искусств. 2017. № 3. С. 62-76.
  44. Ряпосов А. Ю. Термин театра М. А. Захарова «монтаж экстремальных ситуаций»: монтаж или все-таки коллаж? // Театрон. Научный альманах Санкт-Петербургской государственной академии театрального искусства. 2011. № 2. С. 3-7.
  45. Ряпосов А. Ю. Фильм М. А. Захарова «Стоянка поезда - две минуты» (Т/О «Экран», 1972): сюжет, композиция, жанр // Общество. Среда. Развитие. 2019. № 1. С. 43-49.
  46. Ряпосов А. Ю. Фильм М. А. Захарова «Убить дракона» (1988): сюжет, композиция, жанр // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86). Ч. 4. С. 131-142.
  47. Семеновский В. Темп-1806 // Театр. 1982. № 7. С. 53-67.
  48. Скорочкина О. Е. Марк Захаров // Режиссер и время: сборник научных трудов. Л.: ЛГИТМиК, 1990. С. 99-125.
  49. Смелянский А. М. Королевские игры // Смелянский А. М. Предлагаемые обстоятельства: из жизни русского театра второй половины XX века. М.: Артист. Режиссер. Театр, 1999. С. 210-234.
  50. Сыч С. Шекспир по-захаровски // Аргументы недели. 2018. 5 апреля.
  51. Таршис Н. А. Музыка драматического спектакля. СПб.: Изд-во СПбГАТИ, 2010. 163 с.
  52. Титова Г. В. Мейерхольд и художник // Мейерхольд: к истории творческого метода: публикации, статьи / Российский институт истории искусств. СПб.: КультИнформПресс, 1998. С. 77-114.
  53. Титова Г. В. О Мейерхольде и других. СПб.: РГИСИ, 2017. 424 с.
  54. Фальстаф и принц Уэльский [Электронный ресурс]: DVD-запись спектакля / реж. М. А. Захаров. М.: Ленком, 2019. 122 мин.
  55. Шкловский В. Б. За 60 лет: работы о кино. М.: Искусство, 1985. 573 с.
  56. Шкловский В. Б. Искусство как прием // Сборники по теории поэтического языка. Пг.: Тип. З. Соколинского, 1917. Вып. 2. С. 3-14.
  57. Шкловский В. Б. Связь приемов сюжетосложения с общими приемами стиля // Шкловский В. О теории прозы. М.: Федерация, 1929. С. 24-67.
  58. Шкловский В. Б. «Тристрам Шенди» Стерна и теория романа. Пг.: ОПОЯЗ, 1921. 38 с.
  59. Юткевич С. Контрапункт режиссера. М.: Искусство, 1960. 448 с.

Author information

Aleksandr Yur'evich Ryaposov

Russian Institute of Art History

About this article

Publication history

  • Received: July 25, 2019.
  • Published: November 22, 2019.

Keywords

  • М. А. Захаров
  • «Фальстаф и принц Уэльский»
  • формальная школа литературоведения
  • поэтика
  • гвоздевская театроведческая школа
  • реконструкция спектакля
  • анализ спектакля
  • режиссерский сюжет и приемы его сложения
  • композиция
  • жанр
  • способ актерского существования
  • M. A. Zakharov
  • “Falstaff and the Prince of Wales”
  • formal school of literary criticism
  • poetics
  • Gvozdev school of theatre studies
  • reconstruction of performance
  • analysis of performance
  • director’s plot and methods of plot composition
  • composition
  • genre
  • way of actor’s existence

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)