• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

HIGHER EDUCATION AND EDUCATION OF “FALSE” INTERACTIONS: REFORMATION AND OPTIMIZATION OR IMITATION?

Abstract

The modern higher education system undergoes a series of ever-evolving reforms aimed to optimize educational process, to raise the efficiency of universities’ activity and, in the long run, to raise the quality of education. The article examines the basic aspects of higher education reforms, provides a theoretical analysis of the basic results of current reforms, evaluates their influence on universities’ everyday life, teachers’ activity, identifies to what extent they promoted the spread of imitations and “false” interactions in everyday educational process.

References

  1. Бодрова Е. В., Никитина С. Б. Кризис системы образования. Поиск новой парадигмы образования на рубеже XX-XXI веков [Электронный ресурс]. URL: http://www.mosgu.ru/nauchnaya/publications/2009/professor.ru/Bodrova& Nikitina.pdf (дата обращения: 01.10.2019).
  2. Бондаренко И. С., Разаков Ж. П. Государственная политика в области высшего образования в условиях интернационализации образовательных услуг // Регион: государственное и муниципальное управление. 2017. № 4 (12).
  3. Дзуцева З. Б., Беликова С. Б. Кризис или реформирование системы высшего образования // Успехи современной науки и образования. 2016. Т. 2. № 12. С. 63-67.
  4. Евдокимова (Каширина) М. В. Социокультурные факторы распространения фальсеоинтеракций в современном вузе // Евразийский союз ученых. 2015. № 4 (13). С. 77-79.
  5. Евдокимова (Каширина) М. В. Фальсеоинтеракция. Опыт типологизации фальсеоакторов // Современные исследования социальных проблем. 2015. № 6. С. 649-654.
  6. Ибрагимов Р. Н., Евдокимова (Каширина) М. В. Высшее образование как поле фальсеокоммуникации: иллюзия контроля // В мире научных открытий. 2015. № 7 (67): в 10-ти ч. Ч. 9. С. 3435-3452.
  7. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 гг. [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/mlorxfXbbCk.pdf (дата обращения: 01.10.2019).
  8. Красинская Л. Ф. Модернизация, оптимизация, бюрократизация… Что ожидает высшую школу завтра? // Высшее образование в России. 2016. № 3. С. 73-82.
  9. Российские вузы в Болонском процессе: учеб. пособие / под ред. А. О. Грудзинского. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского гос. ун-та, 2009. 124 с.
  10. Симдянкин А. А., Симдянкина Е. Е., Лебедева Н. А. Изменение деятельности вуза в условиях реформирования системы высшего образования // Вестник Российской академии наук. 2017. Т. 87. № 3. С. 242-247.
  11. Смирнова Е. В., Стрелков Д. Ю. Болонский процесс сегодня // Евразийский союз ученых. 2015. № 4 (13). С. 140-141.
  12. Цзян Нань. Актуальные вопросы реформирования и модернизации системы видов, типов вузов и уровней высшего профессионального образования в России в постсоветский период // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2016. № 3 (23). С. 192-202.

Author information

Mariya Valer'evna Evdokimova

Katanov Khakass State University

About this article

Publication history

  • Received: October 17, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • система высшего образования
  • реформирование высшего образования
  • фальсеоинтеракция
  • имитация
  • информатизация образования
  • higher education system
  • higher education reform
  • “false” interaction
  • imitation
  • informatization of education

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)