• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

TAJIK NATIONAL INSTRUMENTS AND CULTURAL GLOBALIZATION: TRADITION PRESERVATION

Abstract

The article considers one of the poorly investigated problems of musicology - the Tajik instrumental culture. Relying on works of the leading specialists in the study of instruments and on their own researches, the authors examine the practice of group playing the Tajik national instruments, from traditional unisonous performance to electronic subculture. The paper focuses on comparing the score of the Tajik folk instruments orchestra with the scores of other academic orchestras. At the turn of the XX-XXI centuries, there appeared a tendency for division of big orchestras into smaller ensembles using musical computer technologies.

References

  1. Азизи Ф. А. Внедрение принципов народной педагогики в систему музыкального образования // Бикмухаметовские чтения. К 70-летию со дня рождения Ш. М. Бикмухаметова: сб. ст. Всеросс. науч.-практ. конф. / сост. А. А. Хасбиуллина. Уфа: Изд-во БГПУ, 2017. С. 45-49.
  2. Азизи Ф. А. Маком и фалак как явления профессионального традиционного музыкального творчества таджиков: дисс. … д. искусствоведения. Новосибирск, 2009. 364 с.
  3. Геварт Ф.-О. Руководство к инструментовке / пер. с франц. (1865) // Чайковский П. И. Полное собрание сочинений: в 17-ти т. М.: ГМИ, 1961. Т. III-б. С. 11-360.
  4. Глобализация [Электронный ресурс]. URL: https://politike.ru/termin/globalizacija.html (дата обращения: 04.11.2019).
  5. Имханицкий М. И. История исполнительства на русских народных инструментах: учеб. пособие для муз. вузов и уч-щ. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: РАМ им. Гнесиных, 2018. 640 с.
  6. Мациевский И. В. Инструментальная музыка и этноисторическая идентификация: самосознание и традиция [Электронный ресурс]. URL: https://docplayer.ru/28709539-Instrumentalnaya-muzyka-i-etnoistoricheskaya-identifikaciya-samosoznanie-i-tradiciya.html (дата обращения: 27.10.2019).
  7. Низомов Х. Таджикский оркестр народных инструментов: особенности становления и формирования звуковой структуры [Электронный ресурс]. URL: https://www.kompozitor.tj/news/таджикский-оркестр-народных-инструм.html ?lang=ru (дата обращения: 27.10.2019).
  8. Рахимов Р. Г. Музыкальная информатика: учебное пособие. Уфа: БГПУ, 2015. 48 с.
  9. Сагитов Р. Р. Баян и цифровые технологии в башкирской музыкальной культуре // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 11 (73). С. 129-133.
  10. Саков С. В. Оркестровое tutti: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 2004. 25 с.
  11. Ульмасов Ф. А. Многоплановый унисон как художественный феномен восточной монодии // Культура и цивилизация. 2017. Т. 7. № 1А. С. 563-569.
  12. Шишаков Ю. Н. Инструментовка для оркестра русских народных инструментов: учеб. пособие. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: Музыка, 2005. 272 с.
  13. Эшанкулов М. Э. Музыкальные инструменты в системе искусства макома: автореф. дисс. … к. искусствоведения. СПб., 2016. 22 с.
  14. General MIDI [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/General_MIDI (дата обращения: 03.11.2019).
  15. http://mart-museum.ru/mart_interview/mimo_instruments_online/ (дата обращения: 21.02.2018).

Author information

Bakhodur Davlat Davlatzoda

Tajik National Conservatory named after T. Sattorov

Ravil' Galimovich Rakhimov

Children’s Musical School № 4, Ufa

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • культурная глобализация
  • монодия
  • таджикский этноинструментарий
  • оркестровая партитура
  • музыкально-компьютерная субкультура
  • cultural globalization
  • monody
  • Tajik ethnic instruments
  • orchestral score
  • musical computer subculture

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)