• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

SONORISM IN MODERN VIOLIN COMPOSITIONS

Abstract

The article covers various aspects of sonorous compositional technique in violin compositions of the second half of the XX - the beginning of the XXI century. For the first time, the paper considers timbre-sonorous specificity of modern violin compositions. Composers’ innovative approaches to components of musical texture are analysed. The role of sonorous technique to reveal an acoustic expressive potential of the violin is examined. Analysing scores, musical and performer’s texts, the researcher focuses her attention on specific and non-specific performance techniques, sound extraction and sound articulation techniques creating vivid sonorous effects and broadening coloristic framework of the violin’s acoustic image.

References

  1. Денисов Э. В. Современная музыка и проблемы композиторской техники. М.: Музыка, 1986. 207 с.
  2. Катунян М. И. Новый звук и нотация // Теория современной композиции: учебное пособие / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2007. С. 50-70.
  3. Кузьмин А. Р. Нотация в музыке XX века. Изд-е 2-е. Челябинск: Челяб. гос. акад. культуры и искусств, 2010. 100 с.
  4. Соколов А. С. Музыкальная композиция ХХ века: диалектика творчества. М.: Музыка, 1992. 230 с.
  5. Холопов Ю. Н. Гармония: теоретический курс. СПб.: Лань, 2003. 544 с.
  6. Холопова В. Н. Российская академическая музыка последней трети XX - начала XXI века. М.: Московская консерватория, 2015. 227 с.
  7. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений. СПб.: Лань, 1999. 496 с.
  8. Chomiński J. Z. Sonorystyka // Mala encyclopedia muzyki / red. J. Chomiński. Warszawa: Muzyka, 1981. S. 965-966.
  9. Cope D. New musical composition. N. Y. - L.: Collier Macmillan, 1977. 192 р.
  10. Cowell H. New musical resources. N. Y.: Cambridge University Press, 1930. 319 р.
  11. Ficker R. Primare Klangformen // Jahrbuch der Musikbibliothek Peters für 1929. Leipzig: C. F. Peters, 1930. Р. 25-28.
  12. Stockhausen K. Von Webern zu Debussy. Bemerkungen zur statistischen Form // Texte zur Musik: in 10 Bänden / hrsg. von D. Schnebel. Köln: Schauberg, 1963. Bd. 1. S. 75-85.
  13. Traimer R. Béla Bartòks Kompositiontechnik. Regensburg: Bosse, 1967. 91 S.

Author information

Valentina Anatol'evna Kudashova

Magnitogorsk State Conservatory (Academy) named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: November 4, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • сонорика
  • скрипка
  • сонористические эффекты
  • тембр
  • музыкальный язык
  • sonorism
  • violin
  • sonorous effects
  • timbre
  • musical language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)