• Original research article
  • January 31, 2020
  • Open access

Political Education within the Soviet System of Extra-Curriculum Activities in the 1920s - at the Beginning of the 1930s (by the Materials of the Lower Volga Region)

Abstract

The article examines the problems of influence of social-science disciplines on the formation of the student youth’s political ideals. The Soviet pupils’ political education in the 1920-1930s was closely associated with children’s everyday participation in revolutionary development. The authors describe forms and types of extracurricular activities of the Lower Volga region schoolchildren. The study covers issues of organizing different forms of club work. Special role in political education of that time belonged to revolutionary holidays whose influence on schoolchildren’s consciousness is emphasized.

References

  1. Антирелигиозный вечер // Коммунист. 1924. № 293 (1880).
  2. Балашов Е. М. Школа в российском обществе. 1917-1927 гг.: становление «нового человека». СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. 238 с.
  3. Государственный архив Астраханской области (ГААО). Ф. 983. Оп. 2.
  4. ГААО. Ф. 410. Оп. 1.
  5. ГААО. Ф. 609. Оп. 4.
  6. Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. А-2306. Оп. 70.
  7. Государственный архив Саратовской области (ГАСО). Ф. 756. Оп. 1.
  8. Грудцын П. В. Черновые записки по саратовским школам // Нижне-Волжский просвещенец. 1929. № 3 (7). С. 25-28.
  9. Дети Октября (Саратов). 1930. № 26.
  10. За качество учебы: методический сборник в помощь школе. Сталинград: Нижневолжское краевое изд-во, 1933. 63 с.
  11. За школу коммунистического воспитания / под общ. ред. В. Н. Маркова. Саратов: Гос. изд-во, 1929. Вып. 1. 143 с.
  12. Инструктивное письмо Наркомпроса об участии в весенней посевной кампании // Бюллетень крайоно, крайпроса, крайпотребсоюза и крайсовпрофа. 1931. № 12. С. 2-4.
  13. Кем хотят быть наши дети: сборник детских писем для отцов / сост. И. Разин. М. - Л.: Госиздат, 1929. 96 с.
  14. Комплексные программы для трудовой национальной школы I ступени автономной Калмыцкой области (1, 2, 3 годы обучения). Астрахань: Издание Калмыцкого ОблОНО, 1928. 172 с.
  15. Кузнецов М. Итоги антирелигиозного воспитания в школах Балашовского округа за 1928-1929 учебный год // Нижне-Волжский просвещенец. 1929. № 6 (10). С. 29-34.
  16. Ленин В. И. Полное собрание сочинений: в 55-ти т. М.: Издательство политической литературы, 1964. Т. 4. 288 с.
  17. Молодежное движение России в документах (1905-1938 гг.) / ред.-сост. П. Деркаченко. М.: Общественная молодежная палата, 2000. 384 с.
  18. Покровский М. Н. Марксизм в программах трудовой школы I и II ступени. М.: Госиздат, 1924. 24 с.
  19. Российский государственный архив социально-политической истории (РГАСПИ). Ф. 142. Оп. 1.
  20. Салова Ю. Г. Политическое воспитание детей в Советской России в 1920-е годы. Ярославль: Ярославский гос. ун-т, 2001. 200 с.
  21. Храмов В. П. Работники просвещения за второй заем индустриализации // Нижне-Волжский просвещенец. 1928. № 1-2. С. 24-25.
  22. Чарнолуский В. И., Львов К. И. Справочник народного учителя. М.: Работник просвещения, 1925. 160 с.
  23. Школа без «Коммуниста» // Коммунист. 1924. № 280 (1817).

Author information

Elena Georgievna Timofeeva

Astrakhan State University

Tat'yana Vyacheslavovna Chemodanova

Astrakhan State University

About this article

Publication history

  • Received: November 25, 2019.
  • Published: January 31, 2020.

Keywords

  • политическое воспитание
  • внешкольная работа
  • общественно-полезный труд школьников
  • антирелигиозное воспитание
  • клубная кружковая работа
  • формирование «нового человека»
  • political education
  • extracurricular work
  • schoolchildren’s socially useful work
  • anti-religious education
  • club work
  • “new human being” formation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)