• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Tajik Orchestral Ethno-Instrumentalism in the Context of Cultural Diffusion

Abstract

The article tackles one of the poorly investigated problems of modern musicology - the Tajik ensemble and orchestral ethno-instrumentalism. The analysis from the viewpoint of cultural diffusion has allowed the author to reveal typical features of the Tajik folk instruments functioning against the background of national cultures and subcultures. The paper focuses on identifying peculiarities of the notation system adoption in the Tajik ethno-instrumentalism. The conclusion is made that the repertoire of the first Tajik instrumental ensembles included both academic polyphonic and traditional monophonic compositions.

References

  1. Азизи Ф. А. Маком и фалак как явления профессионального традиционного музыкального творчества таджиков. Душанбе: Адиб, 2009. 398 с.
  2. Азизи Ф. А. Феномен Шашмакома в начале XXI века // Очерки истории и теории культуры таджикского народа / отв. ред. А. Раджабов. Душанбе: Контраст, 2006. С. 437-451.
  3. Архив оркестра народных инструментов им. А. Хамдамова.
  4. Галицкая С. П., Плахова А. Ю. Монодия: проблемы теории. М.: Academia, 2013. 320 с.
  5. Королёв О. К. Восточная ритмика и ударные инструменты [Электронный ресурс]. URL: http://www.korolevok.ru/ index.php (дата обращения: 08.11.2019).
  6. Культурная диффузия [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Культурная_диффузия (дата обращения: 10.11.2019).
  7. Лев Гумилев, Таджикистан и… Сталин [Электронный ресурс]. URL: https://dandorfman.livejournal.com/262122.html (дата обращения: 11.11.2019).
  8. Мациевский И. В. К проблеме определения понятия «народные музыкальные инструменты» // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2015. Т. 207. С. 23-30.
  9. Рахимов Р. Г. Фактура башкирской инструментальной монодии. Фольклорное исследование. Уфа: Узорица, 2001. 130 с.
  10. Рустамов Д. А. Профессиональная традиционная песенно-музыкальная культура населения Северного Таджикистана на рубеже XX-XXI вв.: автореф. дисс. … к.и.н. Худжанд, 2012. 24 с.
  11. Семиотика музыки [Электронный ресурс]. URL: http://blogs.it-claim.ru/irinadanshina/2011/05/12/semiotika-muzyiki/ (дата обращения: 09.11.2019).
  12. Средняя Азия [Электронный ресурс]. URL: https://gufo.me/dict/geographical_names/Средняя_Азия (дата обращения: 21.11.2019).
  13. Туркестан [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Туркестан (дата обращения: 11.11.2019).
  14. Ульмасов Ф. А. Унисонное музицирование в системе восточной монодии // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2016. № 3 (47). С. 102-108.
  15. Усуль [Электронный ресурс]. URL: https://gufo.me/dict/music_encyclopedia/Усуль (дата обращения: 30.10.2019).
  16. Фахриев Ш. Школа для дойры. Душанбе: Ирфон, 1984. 96 с.
  17. Хабибов Б. Джилва карди. Для двух рубабов, дутара и оркестра народных инструментов / обр. и инстр. С. Хамроева. Партитура для Таджикского оркестра народных инструментов. 1980: рукопись.
  18. Центральный государственный архив Республики Таджикистан. Ф. 385. Оп. 1.

Author information

Bakhodur Davlat Davlatzoda

Tajik National Conservatory named after T. Sattorov

About this article

Publication history

  • Received: December 1, 2019.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • таджикский фоноинструментарий
  • культурная диффузия
  • академическая национальная музыка
  • монодия
  • усуль
  • таджикская традиция ансамблево-оркестрового музицирования
  • Tajik folk instruments
  • cultural diffusion
  • academic national music
  • monody
  • usul
  • Tajik tradition of ensemble and orchestral playing

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)