• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Alessandro Magnasco and T. Adorno’s Theory of Modernism

Abstract

The article provides interpretation of Alessandro Magnasco’s (1667-1749) creative work in the context of T. Adorno’s theory of modernism. The Italian painter’s art is analysed through the prism of Frankfurt school theoretical conceptions - “nature conquest” project, rational irrationalism, new archaic, crisis of meaning. T. Adorno’s approaches are compared with other modernistic approaches to art (Clement Greenberg, Werner Hofmann). The researcher concludes that Magnasco’s “modernistic strategies”, tendency to emphasize the formal element should be considered from the viewpoint of the post-structuralist model of deconstruction anticipated in T. Adorno’s works.

References

  1. Адорно Т. В. Эстетическая теория / пер. А. В. Дранова. М.: Республика, 2001. 528 с.
  2. Арган Дж. К. История итальянского искусства / пер. Г. П. Смирнова. М.: Радуга, 2000. 533 c.
  3. Вико Дж. Основания новой науки об общей природе наций / пер. А. А. Губера. М. - К.: REFL-book, 1994. 656 c.
  4. Виппер Б. Р. Проблема реализма в итальянской живописи XVII-XVIII веков. М.: Искусство, 1966. 276 с.
  5. Свидерская М. И. Искусство Италии XVII века. М.: Искусство, 1999. 174 с.
  6. Хофман В. Основы современного искусства. Введение в его символические формы / пер. А. Белобратова. СПб.: Академический Проект, 2004. 560 с.
  7. Antal F. Hogarth und seine Stellung in der europaeschen Kunst. Dresden: Veb Verlag der Kunst, 1966. 477 S.
  8. Bois Y.-A., Krauss R. Formless. N. Y.: Zone Books, 1997. 296 p.
  9. Greenberg C. Modernist painting // Greenberg C. The Collected Essays and Criticism: in 4 vols. Chicago - L.: The University of Chicago Press. 1993. Vol. 4. P. 85-93.
  10. Loewy M., Sayre R. Rivolta e malinconia. Il romanticismo contro la modernita. Vicenza: Neri Pozza, 2017. 347 p.
  11. Planiscig L. Alessandro Magnasco und die romantisch-gehrehafte Richtung des Barocco // Monatshefte fuer Kunstwissenschaft. 1915. Bd. 8. № 7. S. 238-248.

Author information

Anatolii Vladimirovich Rykov

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: December 16, 2019.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • Алессандро Маньяско
  • Вернер Хофман
  • Клемент Гринберг
  • Теодор Адорно
  • модернизм
  • теория искусства
  • Alessandro Magnasco
  • Werner Hofmann
  • Clement Greenberg
  • Theodor Adorno
  • modernism
  • theory of art

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)