• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Game and Sport in Consumer Society: Reality and Imitation

Abstract

The paper aims to identify specificity of correlation of game and sport in the modern consumer society. It is shown that sports activity focused on producing a consumer product - a sports show - also influences the game element. Scientific originality of the study involves reinterpreting the role of game in professional sport taking into account its secondary imitative function. The author concludes that game as a sphere of creative manifestation of corporeal skills and abilities is no longer relevant; it acquires imitative forms similar to ritual and drama that emphasize visual appeal of a sporting event. In its turn, visual appeal as a game function of sports activity serves the purposes of capitalization and commercialization of sport.

References

  1. Гумбрехт Х. У. В 1926 году. На острие времени / пер. с англ. Е. Канищевой. М.: Новое литературное обозрение, 2005. 568 с.
  2. Гумбрехт Х. У. Похвала красоте спорта / пер. с англ. В. Фещенко. М.: Новое литературное обозрение, 2009. 176 с.
  3. Гуттман А. От ритуала к рекорду: природа современного спорта / пер. с англ., под ред. В. Нишукова. М.: Изд-во Института Гайдара, 2016. 304 с.
  4. Кричли С. О чем мы думаем, когда думаем о футболе / пер. с англ. В. А. Колосова. М.: КоЛибри; Азбука-Аттикус, 2018. 208 с.
  5. Кыласов А. Этноспорт. Конец эпохи вырождения. М.: Территория будущего, 2013. 144 с.
  6. Лэш К. Вырождение спорта // Логос. 2006. № 3 (54). С. 23-40.
  7. Нишуков В. Понятие спорта // Логос. 2014. № 3 (99). С. 181-190.
  8. Передельский А. А. Последняя мировая религия. Очерки по философии спорта: монография. Набережные Челны: Изд-во НФ Поволжской ГАФКСиТ, 2014. 244 с.
  9. Хейзинга Й. Осень Средневековья. Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах / пер. Д. В. Сильвестрова. М.: Наука, 1988. 545 с.
  10. Хейзинга Й. Homo Ludens. Человек играющий / пер. с нидерл. В. В. Ошиса. М.: Эксмо-Пресс, 2001. 352 с.
  11. Эко У. Болтовня о спорте // Логос. 2009. № 6 (73). С. 188-193.

Author information

Il'ya Mikhailovich Beresnev

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: December 14, 2019.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • игра
  • спорт
  • постспорт
  • зрелищность
  • профессиональный спорт
  • спортивная деятельность
  • философия спорта
  • game
  • sport
  • post-sport
  • visual appeal
  • professional sport
  • sports activity
  • philosophy of sport

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)