• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

N. M. Sokolsky’s Impact on the Early Chinese Ballet

Abstract

The article discusses N. M. Sokolsky’s impact on the early Chinese ballet. He created the ballet troupe “Russian Ballet in Shanghai” thereby contributing to the spread of classical dance throughout China. The paper also mentions a pleiad of the talented Chinese artists - N. M. Sokolsky’s disciples - who made a great contribution to the development of the national dance culture. It is noted that Sokolsky’s initiative changed aesthetic perception of Shanghai public, accelerated spread of the western dance culture in China and strengthened its impact on the professional community. Relying on memoirs of Sokolsky’s disciples, the researcher examines principles of his pedagogical work in the Central Academy of Drama (the first higher theatrical education institution in China). Finally, the author draws conclusion about Sokolsky’s impact on the early Chinese ballet.

References

  1. Вечер памяти, посвященный хореографам Сокольским, прошел в Великих Луках [Электронный ресурс]. URL: https://m.pln24.ru/vln/culture/307323.html (дата обращения: 22.10.2019).
  2. Жиганов В. Д. Русские в Шанхае. Шанхай: Слово, 1936. 330 с.
  3. Жэнь Шуай. Китайская «образцовая революционная опера»: жанрово-стилевые особенности: дисс. … к. иск. СПб., 2019. 240 с.
  4. Русские в Китае. Исторический обзор: сборник / общ. ред. А. А. Хисамутдинова. Шанхай: Издательство Координационного совета соотечественников в Китае и Русского клуба в Шанхае, 2010. 572 с.
  5. Сунь Лу. Китайская народная опера: к проблеме становления и развития жанра: автореф. дисс. … к. иск. Ростов-на-Дону, 2016. 30 с.
  6. Хисамутдинов А. А. Русский балет в Китае. Владивосток: Издательство Дальневосточного университета, 2015. 80 с.
  7. Хисамутдинов А. А. С любовью к искусству: русские артисты в Китае. Владивосток: Издательство Дальневосточного университета, 2017. 62 c.
  8. Чжан Личжэнь. Современная китайская опера (история и перспективы развития): автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2010. 24 с.
  9. 汪之成, 上海俄侨史, 上海: 上海三联书店, 1993. 832页 (Ван Чжичэн. История русской эмиграции в Шанхае. Шанхай, 1993. 832 c.).
  10. 汪之成, 上海的俄国文化地图, 上海: 上海锦绣文章出版社, 2010. 151页 (Ван Чжичэн. Карта русской культуры в Шанхае. Шанхай, 2010. 151 c.).
  11. 汪之成, 俄侨音乐家在上海(1920s-1940s)上海音乐学院出版社 上海 2007. 579页 (Ван Чжичэн. Музыканты русской эмиграции в Шанхае (1920-1940-е гг.). Шанхай, 2007. 579 c.).
  12. 董锡玖、 隆荫培, 新中国舞蹈的奠基石, 香港: 天马出版社, 2008. 790页 (Донг Сицзю, Лун Иньпэй. Краеугольный камень танца в новом Китае. Гонконг, 2008. 790 c.).
  13. 刘青弋, 中国舞蹈通史 (中华民国卷1912-1949), 上海: 上海音乐出版社, 2010. 548页 (Лю Циньи. История китайского танца (1912-1949). Шанхай, 2010. 532 c.).
  14. 田静、 李百成 新中国舞蹈艺术的摇篮,北京: 中国文联出版社, 2005. 560页 (Тянь Цзин, Ли Байчэн. Колыбель нового китайского танцевального искусства. Пекин, 2005. 560 c.).
  15. 杨洁 芭坛奇葩舞中华 , 上海: 上海锦绣文章出版社, 2013. 209页 (Ян Цзе. Чудесный цветок китайского балета Ху Жунжун. Шанхай, 2013. 209 c.).

Author information

Tianjiao Zhang

Russian Institute of Theatre Arts (GITIS)

About this article

Publication history

  • Received: March 14, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • балет
  • Китай
  • Н. М. Сокольский
  • «Русский балет в Шанхае»
  • учебный курс по танцевальному движению
  • зарубежное влияние на китайский балет
  • ballet
  • China
  • N. M. Sokolsky
  • “Russian Ballet in Shanghai”
  • training course on dance movement
  • foreign influence on the Chinese ballet

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)