• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Specificity of Visual Communication in Fine Art

Abstract

The article examines specificity of visual communication in the context of fine art. It is shown that visual communication is highly specific due to interaction of an art object with a subject-viewer. Two stages of visual communication are identified (the first one is associated with information transfer from an art object to a viewer; the second one - with a subject’s feedback on an art object), effect of “delayed communication” is examined; it is proved that fine art works initiate both one-sided and two-sided communication with a viewer. The conclusion is made that artworks acquire cultural meaning due to their openness for interpretation.

References

  1. Грушевицкая Т. Г., Попков В. Д. Основы межкультурной коммуникации / под ред. А. П. Садохина. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 352 с.
  2. Деточенко Л. С., Лобко В. В., Межерицкая Н. В. и др. Визуальные коммуникации в рекламе и дизайне / под ред. В. О. Пигулевского, А. В. Овруцкого. Х.: Гуманитарный центр, 2015. 430 с.
  3. Коммуникация [Электронный ресурс] // Толковый словарь Ефремовой. URL: https://gufo.me/dict/efremova/коммуникация (дата обращения: 02.01.2020).
  4. Коммуникация в социолингвистике [Электронный ресурс] // Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. URL: https://rus-lingvistics-dict.slovaronline.com//1602-коммуникация в социолингвистике (дата обращения: 02.01.2020).
  5. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация: учебное пособие для студентов, аспирантов и соискателей по специальности «Лингвистика и межкультурная коммуникация». М.: Слово, 2008. 261 с.
  6. Федоровская Н. А., Цинь Сяо Фэн. Проявление российско-китайской межкультурной коммуникации в изобразительном искусстве Китая // Диалог культур Тихоокеанской России и сопредельных стран: межэтнические, межгрупповые, межличностные коммуникации: сборник тезисов III Национальной научной конференции с международным участием. Владивосток: ИИАЭ ДВО РАН, 2019.
  7. Шарков Ф. И. Коммуникология: основы теории коммуникации. М.: Дашков и К, 2013. 487 с.
  8. Шевченко В. Э. Теоретические основы визуальной коммуникации [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/teoreticheskie-osnovy-vizualnoy-kommunikatsii (дата обращения: 28.09.2019).
  9. Эдвардс М. Визуальные коммуникации. Как убеждать с помощью образов. М.: Бомбора, 2019. 139 с.
  10. Communicatio [Электронный ресурс]. URL: http://linguaeterna.com/vocabula/show.php?n=9427 (дата обращения: 02.01.2020).

Author information

Natal'ya Aleksandrovna Fedorovskaya

Far Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 18, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • коммуникация
  • специфика визуальных коммуникаций
  • фазы визуальных коммуникаций
  • односторонняя коммуникация
  • двусторонняя коммуникация
  • «отложенная» коммуникация
  • communication
  • specificity of visual communications
  • stages of visual communications
  • one-sided communication
  • two-sided communication
  • “delayed communication”

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)