• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Philosophical-Pedagogical Potential of Virtual Museums of “Memory Spaces”

Abstract

The study aims to analyse the philosophical-pedagogical potential of virtual museums of historic sites as transmitters of cultural values. Employment of mathematical modelling methods, source studies and pedagogical research during executing a digital museum project suggests the interdisciplinary approach, which accounts for theoretical and practical scientific novelty of the research. It was found that the philosophical-pedagogical potential of virtual museums is explained by evolutional specifics of the phenomenon itself: from N. F. Fedorov’s conception of “real museum” to postmodernist museological theories.

References

  1. Азаров К. В., Ларионов И. Ю. Постмодернистские основания музеефикации современной культуры // Музей в эпоху постмодерна: в 3-х ч. / под ред. Ю. В. Ивановой. СПб.: СПбГУ, 2010. Ч. 3. Репрезентация музея. C. 9-22.
  2. Ассман А. Длинная тень прошлого: мемориальная культура и историческая политика. М.: Новое литературное обозрение, 2014. 328 с.
  3. Бирюкова М. В. Музей воображаемый vs музей реальный: концепции гипотетических музеев второй половины ХХ века // Международный журнал исследований культуры. 2016. № 3 (24). С. 85-95.
  4. Гвазава В. И. Виртуальный музей в вузовском образовании // Мир русского слова. 2014. № 3. С. 99-102.
  5. Гольдштейн А. Памяти пафоса. М.: Новое литературное обозрение, 2009. 440 с.
  6. Евлампиев И. И. Идея музея в контексте европейской модели культуры и ее постмодернистское отрицание // Международный журнал исследований культуры. 2016. № 3 (24). С. 103-114.
  7. Зеткина И. А. Музей образовательного учреждения // Известия Самарского научного центра РАН. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2016. Т. 18. № 1-2. С. 162-166.
  8. Кожевников В. А. Опыт изложения учения Н. Ф. Федорова по изданным и неизданным произведениям, переписке и личным беседам. М.: Мысль, 2004. 576 с.
  9. Ломако О. М. Метаморфозы музея в антропологии Н. Ф. Федорова // Вече. Альманах русской философии и культуры. 2003. Вып. 14. С. 178-191.
  10. Мальро А. Голоса безмолвия. СПб.: Наука, 2012. 871 с.
  11. Мальро А. Зеркало лимба. М.: Прогресс, 1989. 520 с.
  12. Немтинов В. А., Горелов А. А., Борисенко А. Б., Немтинова Ю. В., Трюфилькин С. В. Виртуальный музей как одно из направлений развития музейной педагогики // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. 2017. № 4 (66). С. 137-143.
  13. Нора П. Проблематика мест памяти // Франция-память. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 1999. С. 17-50.
  14. Панина Н. Л., Бартош Н. Ю., Казаков В. В., Верещагина А. В. Виртуальный музей в учебном процессе // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Информационные технологии». 2013. Т. 11. Вып. 1. С. 105-112.
  15. Сидоров В. А. Виртуальное музейное пространство в контексте культурно-образовательной деятельности // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2017. № 2. С. 84-88.
  16. Федоров Н. Ф. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Прогресс, 1995. Т. 2. 544 c.
  17. Федоров Н. Ф. Сочинения. М.: Мысль, 1982. 711 с.
  18. Хальбвакс М. Коллективная и историческая память // Неприкосновенный запас. 2005. № 2/3 (40/41). C. 8-27.
  19. Худякова Л. А. Музей в эпоху постмодерна: потери или возможности? // Вопросы музеологии. 2010. № 2 (2). С. 12-21.

Author information

Aleksei Yur'evich Vyazinkin

Tambov State Technical University

Irina Vladimirovna Dvukhzhilova

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 16, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • виртуальный музей
  • виртуальное моделирование
  • «места памяти»
  • исторически значимые территории
  • традиция
  • культура
  • virtual museum
  • virtual modelling
  • “memory spaces”
  • historically significant areas
  • tradition
  • culture

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)