• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Consumer Cooperation and Shareholders in the Period of Social Transformations in the Russian Countryside (1990-2010)

Abstract

The paper aims to identify contradictions in the development of consumer cooperation in the Russian countryside in the 1990-2010s, to reveal its role in socio-economic transformations of this period. Originality of the study lies in the fact that the authors comprehensively analyse the development of consumer cooperation in the mentioned period, introduce new empirical material into scientific circulation. The research findings are as follows: evolution of consumer cooperation in the transitional period (the 1990s - the beginning of the 2010s) is traced, its participation in social transformations in the Russian countryside is revealed, the role of shareholders in consumer cooperation activity is identified, forms and methods of work with shareholders are described.

References

  1. Макаренко А. П. Теория и история кооперативного движения: учеб. пособие. М.: Маркетинг, 1999. 328 с.
  2. О коммерциализации деятельности предприятий потребительской кооперации в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ от 16.02.1992 г. № 144. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  3. О мерах по стабилизации обеспечения сельского населения товарами и услугами [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ от 31.05.1996 г. № 795. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  4. О повышении роли потребительской кооперации в обеспечении населения продовольствием [Электронный ресурс]: Постановление Правительства РФ от 07.01.1999 г. № 24. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  5. О потребительской кооперации (потребительских обществах, их союзах) в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Закон РФ от 19.06.1992 г. № 3085-1. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  6. Программа стабилизации и развития потребительской кооперации Российской Федерации на 1998-2002 гг.: принята на 119-м общем Собрании представителей потребительских обществ Российской Федерации 30 июля 1998 г. // Российская кооперация. 1998. 15 августа.
  7. Социально-экономическое положение потребительской кооперации РФ в 1995 году. М.: Центросоюз РФ, 1996. 186 с.
  8. Социально-экономическое положение потребительской кооперации РФ в 1998 году. М.: Центросоюз РФ, 1999. 186 с.
  9. Тарасов Ю. И., Шахабов И. М., Апишев А. А. Ретроспективный анализ формирования потребительской кооперации // Новые технологии. 2013. № 4. С. 67-74.
  10. Титаев В. Н., Наумов С. Ю., Романченко В. Я. Потребительская кооперация в Саратовской губернии: прошлое, настоящее и будущее. Саратов: Газета, 1997. 97 с.
  11. Ткач А. В. Анализ работы кооперативов в агропромышленном комплексе России // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. 2000. № 5. С. 40-46.
  12. Торопова И. В. Состояние, проблемы и перспективы развития потребительской кооперации в XXI веке // Роль кооперации в социально-экономической жизни общества: материалы Юбилейной науч. конф. (26 ноября 2002 г.). Энгельс: СИИЦ ПКИ, 2003. С. 55-62.

Author information

Valerii Yakovlevich Romanchenko

Saratov State Agrarian University named after N. I. Vavilov

Irina Aleksandrovna Nozhkina

Saratov State Agrarian University named after N. I. Vavilov

Oksana Nikolaevna Shmygina

Saratov State Agrarian University named after N. I. Vavilov

About this article

Publication history

  • Received: April 20, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • потребительская кооперация
  • пайщики
  • российская деревня
  • социальные преобразования
  • крестьянство
  • экономические отношения
  • Центросоюз РФ
  • consumer cooperation
  • shareholders
  • Russian countryside
  • social transformations
  • peasantry
  • economic relations
  • The Central Union of Consumer Societies of the Russian Federation (Centrosoyuz of Russia)

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)