• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

The English Consort Culture: History and Stages of Studying

Abstract

The paper aims to reveal specificity of musical historical process in England by the example of the undeservedly forgotten genre of the English music of the late Renaissance and the early baroque - instrumental consort (ensemble) culture. Scientific originality of the research lies in the fact that the author provides a detailed survey of foreign performers and musicologists who contributed greatly to studying this remarkable phenomenon of the English musical culture. The conclusions are made that modern studies on the English consort culture of the XVI-XVII centuries are in line with antiquarian traditions of the XVII-XVIII centuries, artistic aspirations of the Victorian epoch and outstanding scientific achievements of the British and foreign musicologists of the XX century.

References

  1. Восток и Запад в динамике и статике (интервью с К. В. Зенкиным) [Электронный ресурс] // Журнал Общества теории музыки. 2017. Вып. 2 (18). Национальные школы в эпоху глобализации: «история с географией». URL: http://journal-otmroo.ru/sites/journal-otmroo.ru/files/2017_2%2818%29_2_Amrakhova%26co_roundtable_National.pdf (дата обращения: 25.04.2020).
  2. Дуда Н. В. Музыкальная теория и практика в учебных руководствах Англии XVII века // Южно-российский музыкальный альманах. 2015. № 2 (19). С. 70-75.
  3. Ефимова И. А. Творчество Уильяма Поула и проблемы английской режиссуры первой трети XX века: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2013. 30 с.
  4. Сапонов М. А. Менестрели: книга о музыке средневековой Европы. М.: Классика-XXI, 2004. 400 с.
  5. Сигида С. Ю. Музыкальная культура США конца XVIII - первой половины XX века. Становление национальной идентичности: автореф. дисс. … д. иск. М., 2012. 59 с.
  6. Шоу Б. О музыке и музыкантах: сб. ст. М.: Музыка, 1965. 338 с.
  7. Эррендейл К. Новое и скорее пугающее слово «музыковедение». Эдвард Дент и музыкальная политика // Новые документы по истории искусствознания. XX век: сб. ст. СПб.: Петрополис, 2017. Вып. 1. 1920-е - 1930-е годы. С. 84-100.
  8. Blood B. The Dolmetsch Story [Электронный ресурс]. URL: https://www.dolmetsch.com/Dolworks.htm (дата обращения: 01.05.2020).
  9. Burney Ch. A General History of Music, from the Earliest Ages to the Present Period: in three volumes. L., 1789. Vol. 3. 633 p.
  10. Charteris R. Introduction // Musica Britannica: A national collection of music. L.: Stainer and Bell, 1980. V. 46. John Coprario: Fantasia-suites. P. XV-XVII.
  11. Hawkins J. A General History of the Science and Practice of Music: in three volumes. L., 1853. Vol. 3. P. 343-876.
  12. Musica Britannica [Электронный ресурс]. URL: https://stainer.co.uk/category/collected-editions/musica-britannica/ (дата обращения: 25.04.2020).
  13. The New Grove Dictionary of Music and Musicians [Электронный ресурс] / ed. by S. Sadie. Macmillan Publishers, Limited, 2001. CD-ROM.

Author information

Tat'yana Vyacheslavovna Smirnova

M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: May 7, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • английская музыка XVI-XVII вв
  • Викторианская эпоха
  • история английского музыкознания
  • музыкальные общества
  • консортная культура
  • English music of the XVI-XVII centuries
  • Victorian epoch
  • history of English musicology
  • musical societies
  • consort culture

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)