• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Contribution of the National and Russian Intelligentsia to Development of Education in Karachay in the XVIII - at the Beginning of the XX Century

Abstract

The paper reveals the role of the North Caucasus national intelligentsia and the Russian educators in development of education in Karachay. The article describes contribution of the Dagestanian and Balkarian ecclesiastical and secular educators and the Russian teachers to raising the educational level of the Karachay people. Scientific originality of the study involves a comprehensive multi-aspect analysis of the ecclesiastical and secular teachers’ efforts to spread Russian-language and Arabic-language literacy among the population. The conclusions are made that the Dagestanian and Balkarian educators and the Russian teachers made a significant contribution to development of education in Karachay. The Karachay people, always distinguished by an aspiration for knowledge, achieved significant success in the sphere of education.

References

  1. Батчаев Ш. М. Карачаевцы и кумыки: генеалогические связи [Электронный ресурс]. URL: https://karachai. ucoz.ru/publ/ist/batchaev_sh_m/karachaevcy_i_kumyki_genealogicheskie_svjazi/23-1-0-877 (дата обращения: 02.07.2020).
  2. Биттирова Т. Ш. Религиозная культура и литература карачаево-балкарцев. Карачаевск: КЧГПУ, 1999. 66 с.
  3. Каракетов М. Д. Из традиционной обрядово-культурной жизни карачаевцев. М.: Наука, 1995. 345 с.
  4. Коновалов А. А., Насипова Р. З. Деятельность образовательных учреждений в Кабарде и Балкарии во второй половине XIX - начале XX в. // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2018. № 4 (90). C. 35-40.
  5. Кошев А. М. Из истории просвещения горцев Северного Кавказа XIX - начала XX века. Нальчик: Эльбрус, 1991. 160 с.
  6. Лайпанов К. Карачай и карачаевцы. Черкесск: Полиграфист-2, 2005. 280 с.
  7. Лайпанов К., Батчаев М. Умар Алиев. Черкесск: Ставр. книж. изд-во, Карачаево-Черкес. отд-е, 1986. 208 с.
  8. Магаяева-Гаппоева А. И. Джашауну къанатлары (Крылья жизни) / на карачаевском языке. Черкесск: Полиграфист-2, 2002. 142 с.
  9. Мамчуев А. Хачирланы Джагъафар (Хачиров Джагафар) // Къарачай. 2006. № 63.
  10. Неверов Я. М. Еще об образовании Кавказских горцев (известие об успехах в русском языке и словесности обучающихся в Ставропольской гимназии горцев) // Кавказ. 1859. 21 мая.
  11. Орусланы Хамзат-хаджи (Урусов Хамзат-хаджи) // Джамагъат. 1991. № 11 (16).
  12. Узденова С. Б. Народное образование и педагогическая мысль в Карачае и Черкесии (до октября 1917 г). Пятигорск: Изд-во Пятигорского государственного пед. института иностранных языков, 1994. 136 с.
  13. Хатуев Р. Дагестанский культурный импульс на Центральном Кавказе: религиозный аспект // Ёлдаш/Времена. 2011. 14 ноября.
  14. Чотчаев Д. Д. Представители Карачая и Балкарии в системе религиозного и светского образования, взаимоотношения в XIX - начале XX в. // Социально-культурная и историческая общность Карачаево-Черкесии и Кабардино-Балкарии: традиции, современность, перспективы развития: материалы Межрегиональной конференции с международным участием. Черкесск - Карачаевск: КЧГУ, 2019. С. 142-145.
  15. Шаманов И. М. Первый учитель, первые шаги // День Республики. 1998. № 2.

Author information

Dakhir Dzhansokhovich Chotchaev

Umar Aliev Karachai-Cherkess State University

Fatima Aslanbekovna Borlakova

Umar Aliev Karachai-Cherkess State University

About this article

Publication history

  • Received: May 3, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • арабская грамота
  • богослов
  • карачаевцы
  • мусульманские школы
  • педагоги
  • русская интеллигенция
  • светское образование
  • священнослужитель
  • Ставропольская гимназия
  • училище
  • эфенди
  • Arabic-language literacy
  • theologian
  • the Karachay people
  • Muslim schools
  • teachers
  • the Russian intelligentsia
  • secular education
  • clergyman
  • Sevastopol gymnasium
  • school
  • effendi

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)