• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

New Age Network and Its Regional Representation in Modern Society

Abstract

The article considers representation of the New Age philosophy in the digital society, examines transformation of the New Age network religiosity (online manifestation of “spirituality”, felicity). General tendencies are analysed by the example of spiritual practices in the Altai Republic. Scientific originality of the study involves identifying the basic features of the New Age network religiosity, which include dominance of author’s conceptions, occult elements and influence of the network on the New Age practices. The following conclusions are justified: the New Age network leaders are formed directly in the network, their beliefs are not associated with a spiritual adviser (lack of continuity). Spirituality becomes a means of network promotion using regional brands (in our case - neo-paganism and shamanism), or manifests itself as modern proselytism free of religious censorship - in both positive and negative sense.

References

  1. Бергер П. Религиозный опыт и традиция [Электронный ресурс] / пер. Е. Д. Руткевич. URL: http://ecsocman. hse.ru/data/2011/04/25/1268026783/Berger.pdf (дата обращения: 10.07.2020).
  2. Каргина И. Г. Новые религиозности: социологические рефлексии // Вестник МГИМО-Университета. Социология. 2012. № 2 (23). С. 186-194.
  3. Лекции по религиоведению: учеб. пособие / под ред. проф. И. Н. Яблокова. М.: Изд-во Моск. ун-та; ЧеРо, 1998. 137 с.
  4. Подвальный М. Религиозные культы в фикциональной вселенной RPG «Ведьмак» // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2019. № 3. С. 173-190.
  5. Руткевич Е. Д. Религия в глобальном пространстве: подходы, определения, проблемы в западной социологии // Вестник Института социологии. 2017. Т. 8. № 1. С. 131-161.
  6. Хвастунова Ю. В. Религиозные воззрения и национально-этническое взаимодействие // Литягин Е. В., Табакаев Ю. В., Дудик С. Г., Кыпчакова Л. В., Хвастунова Ю. В., Буханько И. С. Комплексный мониторинг латентных конфликтов и рисков в полиэтнической среде Республики Алтай: монография. Горно-Алтайск: РИО ГАГУ, 2015. С. 48-77.
  7. Хойслинг Р. Контексты и перспективы сетевой теории // Хойслинг Р. Социальные процессы как сетевые игры. Социологические эссе по основным аспектам сетевой теории. М.: Логос-Альтера, 2003. С. 34-38.
  8. Хоружий С. С. Постчеловек и постчеловечество: будущее цивилизации или ее конец? (круглый стол) // Вестник Московского государственного областного университета. 2016. № 3. С. 10-11.
  9. Bainbridge W. S. eGods: Faith versus Fantasy in Computer Gaming. N. Y.: Oxford University Press, 2013. 336 p.
  10. Deitweiler C. Halos and Avatars: Playing Video Games with God. Westminster John Knox Press, 2010. 224 p.
  11. Geraci R. M. Virtually Sacred: Myth and Meaning in World of Warcraft and Second Life. N. Y.: Oxford University Press, 2014. 348 p.
  12. Kirby D. Fantasy and Belief. L.: Equinox, 2013. 224 p.
  13. Stark R., Iannaccone L. A Supply-Side Reinterpretation of the “Secularization” of Europe // Journal for the Scientific Study of Religion. 1999. № 1. Р. 230-255.

Author information

Julia Viktorovna Khvastunova

Gorno-Altaisk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 1, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • Алтай
  • религиозность New Age
  • оккультизм
  • шаманизм
  • Altai
  • New Age religiosity
  • occultism
  • shamanism

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)