• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Traditional Conceptions of Tiger and Leopard of the Indigenous Peoples of the Lower Amur Region and Sakhalin as Historical and Ethnographical Source

Abstract

The article aims to reveal components of interethnic communication in traditional conceptions of tiger and leopard of Sakhalin and the Lower Amur region residents. The author focuses on identifying common and specific elements in the structure of the traditional Nivkh and Tungusic conceptions of tiger and leopard. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher introduces previously unpublished materials revealing traditional conceptions of tiger and leopard of the indigenous peoples of the Lower Amur region and Sakhalin into scientific circulation. For the first time, the paper provides a detailed survey of the available sources. The research findings are as follows: the author justifies the thesis that traditional conceptions of tiger and leopard became a basis for the Asian-Pacific peoples’ religious beliefs and mythology formation.

References

  1. Аврорин В. А., Лебедева Е. П. Орочские тексты и словарь. Л.: Наука, 1978. 264 с.
  2. Арсеньев В. К. Сочинения: в 6-ти т. Владивосток: Примиздат, 1947. Т. 3. 283 с.
  3. Арсеньев В. К. Сочинения: в 6-ти т. Владивосток: Примиздат, 1948. Т. 5. 220 с.
  4. Ахметьянов Р. Г. Общая лексика духовной культуры народов Среднего Поволжья. М.: Наука, 1981. 144 с.
  5. Байков Н. А. Маньчжурский тигр // Вестник Маньчжурии. 1925. № 1-2. С. 1-17.
  6. Березницкий С. В. Этнические компоненты верований и ритуалов коренных народов Амуро-Сахалинского региона. Владивосток: Дальнаука, 2003. 486 с.
  7. Вязовская В. В. Научный каталог этнографических коллекций Сахалинского краеведческого музея (поступления 1960-1973 гг.). Южно-Сахалинск, 1975. 55 с.
  8. Грубе В. Духовная культура Китая: литература, религия, культура. СПб.: Брокгауз-Ефрон, 1912. 237 с.
  9. Джарылгасинова Р. Ш. Этногенез и этническая история корейцев: по данным эпиграфики («стела квангэтхо-вана»). М.: Наука, 1979. 182 с.
  10. Зеленин Д. К. Культ онгонов в Сибири: пережитки тотемизма в идеологии сибирских народов. М. - Л.: Изд-во Акад. наук СССР; Коминтерн, 1936. 436 с.
  11. Золотарёв А. М. Родовой строй и религия ульчей. Хабаровск: Дальгиз, 1939. 202 с.
  12. Ионова Ю. В. Религиозные воззрения корейцев // Культура народов зарубежной Азии и Океании: сб. статей / отв. ред. Р. Ф. Итс. Л.: Наука, 1969. С. 158-187.
  13. Киле Н. Б. Лексика, связанная с религиозными представлениями нанайцев // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера (вторая половина XIX - начало ХХ в.). Л.: Наука, 1976. С. 189-203.
  14. Корейские предания и легенды из средневековых книг / пер. с ханмуна; сост. и коммент. Л. Концевича. М.: Худож. лит., 1980. 286 с.
  15. Лопатин И. А. Гольды амурские, уссурийские и сунгарийские: опыт этнографического исследования. Владивосток, 1922. 370 с.
  16. Маак Р. К. Путешествие на Амур, совершенное по распоряжению Сибирского отдела Императорского Русского географического общества в 1855 году. СПб., 1859. 212 с.
  17. Маак Р. К. Путешествие по долине реки Уссури: в 2-х т. СПб., 1861. Т. 1. 280 с.
  18. Мазин А. И. Традиционные верования и обряды эвенков-орочонов (конец ХIХ - начало ХХ в.). Новосибирск: Наука, 1984. 201 с.
  19. Маковский М. М. Язык - миф - культура: символы жизни и жизнь символов. М.: Русские словари, 1996. 330 с.
  20. Народы Сибири / под ред. М. Г. Левина, Л. П. Потапова. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1956. 1084 с.
  21. Окладников А. П. Петроглифы Нижнего Амура. Л.: Наука, 1971. 335 с.
  22. Оненко С. Н. Нанайско-русский словарь. М.: Русский язык, 1980. 552 с.
  23. Орочские сказки и мифы / сост. В. А. Аврорин, Е. П. Лебедева. Новосибирск: Наука, 1966. 235 с.
  24. Певнов А. М. К реконструкции чжурчжэньского языка (конечные согласные) // Вопросы археологии ДВ СССР: сб. науч. тр. Владивосток: ДВО АН СССР, 1987. С. 134-144.
  25. Петрова Т. И. Язык ороков (ульта). Л.: Наука, 1967. 156 с.
  26. Пикунов Д. Г., Коркишко В. Г. Леопард Дальнего Востока. М.: Наука, 1992. 192 с.
  27. Пилсудский Б. О. Из поездки к орокам о. Сахалина в 1904 г. Южно-Сахалинск: ИМГиГ, 1989. 76 с.
  28. Подмаскин В. В. Народные знания тунгусо-маньчжуров и нивхов: проблемы этногенеза и этнической истории. Владивосток: Дальнаука, 2006. 539 с.
  29. Пржевальский Н. М. Путешествие в Уссурийском крае, 1867-1869 гг. СПб., 1870. 345 с.
  30. Ритуальная скульптура нанайцев (из собрания Музея советского изобразительного искусства г. Комсомольска-на-Амуре): каталог / сост. Т. А. Кубанова. Комсомольск-на-Амуре, 1992. 178 с.
  31. Руденко С. И. Культура населения Центрального Алтая в скифское время / Ин-т археологии АН СССР. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1960. 359 с.
  32. Сем Т. Ю. Традиционный этнографический комплекс манегров (конец ХIХ - начало ХХ в.) // Субэтносы в СССР. Л.: ГМЭ, 1986. С. 92-109.
  33. Смоляк А. В. Представления нанайцев о мире // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера (вторая половина XIX - начало ХХ в.) / отв. ред. И. С. Вдовин. Л.: Наука, 1976. С. 129-161.
  34. Сравнительный словарь тунгусо-маньчжурских языков: материалы к этимологическому словарю: в 2-х т. Л.: Наука, 1975. Т. 1. 672 с.
  35. Старцев А. Ф. Погребальная обрядность удэгейцев // Культура Дальнего Востока ХIХ-ХХ вв.: сб. научных трудов / отв. ред. Л. Е. Фетисова. Владивосток: Дальнаука, 1992. С. 113-122.
  36. Стингл М. Поклоняющиеся звёздам: по следам исчезнувших перуанских государств / пер. с чешского В. А. Каменской, О. М. Малевича. М.: Прогресс, 1983. 554 с.
  37. Тайлор Э. Б. Первобытная культура / пер. с англ. М.: Политиздат, 1989. 573 с.
  38. Таксами Ч. М. Представления о природе и человеке у нивхов // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера (вторая половина XIX - начало ХХ в.) / отв. ред. И. С. Вдовин. Л.: Наука, 1976. С. 203-216.
  39. Хасанова М., Певнов А. Мифы и сказки негидальцев: исследование по тунгусоведению. Киото, 2003. 297 с.
  40. Цинциус В. И. Негидальский язык: исследования и материалы. Л.: Наука, 1982. 311 с.
  41. Шавкунов Э. В., Гусева Л. Н. О семантике орнамента на сбруйных пряжках чжурчжэней // Археологические материалы по древней истории Дальнего Востока СССР / ИИАЭНДВ ДВНЦ АН СССР. Владивосток: ДВНЦ АН СССР, 1978. С. 132-137.
  42. Шимкевич П. П. Материалы для изучения шаманства у гольдов. Хабаровск: Типография канцелярии Приамурского Генерал-губернатора, 1896. 134 с.
  43. Штернберг Л. Я. Гиляки, орочи, гольды, негидальцы, айны: статьи и материалы / под ред. и с предисл. Я. П. Алькор (Кошкина). Хабаровск: Дальгиз, 1933. 740 с.
  44. Штернберг Л. Я. Материалы по изучению гиляцкого языка и фольклора, собранные и обработанные Л. Я. Штернбергом. СПб., 1908. Т. 1. Ч. 1. 232 с.
  45. Щербак А. М. Названия домашних и диких животных в тюркских языках // Материалы развития лексики тюркских языков / Ин-т языкознания АН СССР. М.: АН СССР, 1961. С. 3-161.
  46. Яншина Э. М. Формирование и развитие древнекитайской мифологии. М.: Наука, 1984. 248 с.

Author information

Vladimir Viktorovich Podmaskin

Dr

Institute of History, Archeology and Ethnography of the Peoples of the Far East of the Far-Eastern Branch of the Russian Academy of Sciences, Vladivostok

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • тунгусо-маньчжуры и нивхи
  • тигр и леопард
  • древние представления
  • этнокультурные связи
  • Нижний Амур и Сахалин
  • the Tungusic peoples and the Nivkh people
  • tiger and leopard
  • traditional conceptions
  • ethno-cultural relations
  • the Lower Amur region and Sakhalin

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)