• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Genre Aspects of Performance Interpretation of F. Chopin’s Mazurkas

Abstract

The study aims to provide an insight into genre aspects of performance interpretation of F. Chopin’s piano music using his mazurkas as an example. The author systematises the existing theoretical views on the genre specificity of the composer’s music adapting them to performance tasks. Scientific novelty of the study lies in analysing Chopin’s mazurkas through the lens of the genre approach to their interpretation. As a result, it was proved that the genre peculiarities of the mazurkas’ musical text correlate with the process of interpretation, which is based on comprehension of all the genre and semantic levels of a work, from the basic features of dance as a primary genre to the immanent poly-genre nature of Chopin’s thematic invention.

References

  1. Адорно Т. В. Избранное. Социология музыки. СПб.: Университетская книга, 1998. 448 с.
  2. Амрахова А. А. Отечественная теория жанра в свете современных гуманитарных методологий // Журнал Общества теории музыки. 2016. № 3 (15). С. 18-29.
  3. Назайкинский Е. В. Поэтика музыкальной миниатюры // Musiqi Dünyasi. 2016. № 3 (68). С. 3-12.
  4. Орлова Т. С. Жанровый подход к обучению музыке в условиях дополнительного образования: автореф. дисс. … к. пед. н. Волгоград, 2019. 25 с.
  5. Самвелян Т. Э. Полижанровость в фортепианных произведениях Шопена: автореф. дисс. … к. иск. М., 2000. 24 с.
  6. Светлова О. А., Хананов И. Р. Некоторые особенности фортепианного письма Фредерика Шопена (опыт феноменологической характеристики) // Вестник музыкальной науки. 2019. № 3 (25). С. 98-108.
  7. Толмачева Э. Г. Методика реализации жанрового подхода в профессиональном обучении пианистов (на примере фортепианных циклов композиторов ХХ в.) [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29678 (дата обращения: 25.09.2020).
  8. Холопова В. Н. Музыкальное содержание: зов культуры - наука - педагогика // Музыкальная академия. 2001. № 2. С. 34-41.
  9. Школяренко С. И. Новаторство Ф. Шопена в области фортепианной фактуры: полижанровость, концертность, камерность // Южно-Российский музыкальный альманах. 2014. № 3 (16). С. 32-37.
  10. Щербаков Ю. В. Музыкальное произведение в контексте теории жанра // Альманах современной науки и образования. 2015. № 11 (101). C. 123-125.

Author information

Lidia Alexandrovna Reznikova

Gnessin Russian Academy of Music, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 13, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • Ф. Шопен
  • мазурка
  • жанр
  • полижанровость
  • исполнительская интерпретация
  • F. Chopin
  • mazurka
  • genre
  • poly-genre nature
  • performance interpretation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)