• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Periodisation of the Bayan-Accordion Art Development in China

Abstract

The study aims to offer a periodisation describing the bayan-accordion art development in China. The work is novel in that it provides an insight into the general picture and development prospects of the Chinese bayan-accordion art, creates a more universal periodisation. Having contrasted evolution stages of the Chinese and Russian schools and having compared variants of their division and descriptions of the identified stages essence, proposed by Wang Decong, Zhao Yan, Zhang Ziqiang, the author has developed an original view on this issue. The terminological base of the new periodisation was comprised of the terms introduced by O. I. Speshilova, which characterise development stages of the bayan-accordion art in the Russian culture - “adaptation”, “specialisation” and “academisation”.

References

  1. Ван Дэцун. Творчество китайских композиторов в контексте становления национального аккордеонного искусства: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2016. 163 с.
  2. Варламов Д. И. Академизация народного искусства и образования исполнителей на русских народных инструментах // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2014. № 2 (38). С. 79-84.
  3. Спешилова О. И. Особенности развития аккордеонного искусства в России: автореф. дисс. … к. иск. Магнитогорск, 2006. 24 с.
  4. Interview with Ziqiang Zhang conducted by Kevin Friedrich [Электронный ресурс]. URL: http://www.accordion-news.cn/interviews/zhang/index-en.htm (дата обращения: 22.10.2020).
  5. 丰子恺.音乐的常识.上海:上海亚东图书馆出版社, 1925.396 页 (Фен Цзыкай. Музыка. Шанхай, 1925. 396 с.).
  6. 王茗,陈怡.从笙的输出和手风琴的输入看中西音乐文化的交融//中国音乐--第1期,北京:中国音乐教育出版社,2008. 页 75-77 (Ван Мин, Чэнь И. Шэн и аккордеон: взаимодействие китайской и западной культур // Китайская музыка. 2008. № 1. С. 75-77).
  7. 申波.中国手风琴创作发展轨迹//天津音乐学院学报--第2期,天津:天津音乐学院学报出版社,2001. 页 25-29 (Шэнь Бо. Возникновение и развитие аккордеона в Китае [Электронный ресурс] // Журнал Тяньцзиньской музыкальной консерватории «Теана». 2001. № 2. С. 25-29). URL: http://www.accordions.com/china/luntan/sblwj.shtml (дата обращения: 22.10.2020).
  8. 苏菊.论李遇秋的手风琴音乐创作.硕士论文.重庆:西南师范大学.2004.34 页 (Су Цзюй. Композитор Ли Юйцю - музыка для аккордеона: дисс. … магистра музыковедения. Чунцин: Юго-Западный пед. ун-т, 2004. 34 c.).
  9. 莫祎.中国手风琴教学的历史回顾与现状研究.硕士论文.南京:南京艺术学院.2010.32 页 (Мо Йи. Прошлое и настоящее китайской аккордеонной педагогики: дисс. … магистра музыковедения. Наньцзин: Наньцзинский художественный ин-т, 2010. 32 с.).
  10. 赵艳.文化共生视域下中国笙与西洋手风琴渊源关系之解读//民族民间音乐--第12期,哈尔滨:北方音乐出版社,2012.页 135-136 (Чжао Янь. Интерпретация происхождения китайского шэн и западного аккордеона с точки зрения культурного симбиоза // Народная музыка. 2012. № 12. C. 135-136).
  11. 陈一鸣.我国手风琴事业的发展与分析//中国音乐--第1期,北京:中国音乐出版社,1991.页 42-43 (Чэнь Имин. Развитие аккордеона в Китае // Китайская музыка. 1991. № 1. С. 42-43).
  12. 高洁.20世纪上半叶中国手风琴艺术的传播//黄钟武汉音乐学院学报--第1期,武汉:武汉音乐学院学报出版,2003.页 53-60 (Гао Цзе. Распространение китайского аккордеонного искусства в XX веке // Вестник Уханьской консерватории. 2003. № 1. С. 53-60).

Author information

Ming Zhao

Nizhny Novgorod State Conservatory named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: October 24, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • баянно-аккордеонное искусство в Китае
  • периодизация развития
  • адаптация
  • специализация
  • академизация
  • bayan-accordion art in China
  • development periodisation
  • adaptation
  • specialisation
  • academisation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)