• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Ethical Component of Architectural Education (International Experience)

Abstract

The paper aims to reveal the ethical component of architectural education. Architectural profession involves artistic and engineering elements and imposes special moral requirements, so ethical issues acquire importance. Scientific originality of the research lies in the fact that relying on an analysis of the educational strategies used in teaching ethics, the author examines ethical education influence on the process of professional ethics formation and on professional activity quality. The research findings are as follows: the author reveals the role of ethical knowledge as a component of an architect’s professional competence and identifies its influence on the formation of a system of ethical and normative standards.

References

  1. Гусейнов А. А. Об этическом образовании [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=22717248 (дата обращения: 16.09.2020).
  2. Назарова Ю. В., Чабдаров М. М. Моральная компетенция как часть современного профессионального стандарта архитектора // Университет ХХI века: научное измерение: материалы Научной конференции научно-педагогических работников, аспирантов и магистрантов ТГПУ им. Л. Н. Толстого. Тула: Изд-во ТГПУ им. Л. Н. Толстого, 2017. С. 410-412.
  3. Платон. Менон // Платон. Собрание сочинений: в 4-х т. / под общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи. М.: Мысль, 1990. Т. 1. С. 575-612.
  4. Профессиональный стандарт архитектора (Соглашение Международного союза архитекторов по рекомендуемым международным стандартам профессионализма в архитектурной практике) [Электронный ресурс]. URL: https://mrpa-szfo.ru/upload/information_system_18/2/8/4/item_284/information_items_property_134.pdf (дата обращения: 27.09.2020).
  5. Романова А. А. Роль и место деонтологии в формировании личностных качеств студентов в системе образования архитекторов [Электронный ресурс]. URL: https://izron.ru/articles/o-nekotorykh-voprosakh-i-problemakh-psikhologii-i-pedagogiki-sbornik-nauchnykh-trudov-po-itogam-mezh/sektsiya-1-obshchaya-pedagogika-istoriya-pedagogiki-i-obrazovaniya-spetsialnost-13-00-01/rol-i-mesto-deontologii-v-formirovanii-lichnostnykh-kachestv-studentov-v-sisteme-obrazovaniya-arkhit/ (дата обращения: 25.10.2020).
  6. Фесенко Д. Социальная ответственность архитектора: от истории к повестке дня [Электронный ресурс]. URL: http://www.intelros.ru/subject/figures/teoriy_arh_processa/6776-socialnaya-otvetstvennost-arxitektora-ot-istorii-k-povestke-dnya.html (дата обращения: 22.10.2020).
  7. Фесенко Д., Павликова А. Профессиональная этика как сакраментальная тема (по итогам круглого стола в ЦДА) [Электронный ресурс]. URL: http://archi.ru/events/4775/kruglyi-stol-arhitektor-rynok-i-etika (дата обращения: 05.10.2020).
  8. Хартия ЮНЕСКО по архитектурному образованию [Электронный ресурс]. URL: https://docplayer.ru/54384523-Hartiya-yunesko-msapo-arhitekturnomu-obrazovaniyu.html (дата обращения: 27.09.2020).
  9. Чабдаров М. М. Преподавание профессиональной этики в архитектурном образовании // Исследовательский потенциал молодых ученых: взгляд в будущее: сборник материалов XIV Региональной научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов и магистрантов. Тула: Изд-во ТГПУ им. Л. Н. Толстого, 2018. С. 300-302.
  10. Chan J. K. H. Teaching ethics in architecture: contexts, issues and strategies // Journal of the NUS Teaching Academy. 2013. № 3 (3). P. 85-99.
  11. Harries K. The Ethical Function of Architecture. Cambridge, MA: The MIT Press, 1997. 414 р.
  12. Kieran M. In Defence of the Ethical Evaluation of Art // British Journal of Aesthetics. 2007. № 41. P. 337-351.
  13. Spector T. The Ethical Architect: The Dilemma of Contemporary Practice. N. Y.: Princeton Architectural Press, 2001. 265 p.

Author information

Yuliya Vladimirovna Nazarova

Dr

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: November 2, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • профессиональная этика
  • этика архитектора
  • этическое образование
  • кодекс профессиональной этики
  • архитектурная практика
  • professional ethics
  • architect’s ethics
  • ethical education
  • code of professional ethics
  • architectural practice

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)