• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Consumerization as Dominant Tendency in Post-Industrial Society

Abstract

The paper aims to develop mechanisms for overcoming negative consequences of consumerization as a dominant tendency in the forming post-industrial society. The article identifies objective causes of consumerization, analyses its positive and negative aspects, suggests recommendations to overcome negative influence of consumerization on a human being. The authors justify the thesis on global nature and controllability of the consumerization process; reveal its essential features and specificity of manifestation, which constitutes scientific originality of the study. Relying on the findings, the researchers conclude that the modern post-industrial society focuses on consumerism.

References

  1. Бахитов С. Б. Отчуждение труда в зеркале психоанализа Э. Фромма [Электронный ресурс]. URL: http://www.uzknastu.ru/files/pdf/20/2/Бахитов С_Б.pdf (дата обращения: 12.11.2020).
  2. Василовская Е. А. Антиконсюмеризм как феномен общества потребления: дисс. … к. филос. н. Томск, 2017. 132 с.
  3. Веблен Т. Теория праздного класса. М.: Прогресс, 1984. 367 с.
  4. Грааф Д. де, Ванн Д., Нэйлор Т. Потреблятство. Болезнь, угрожающая миру. М.: Алгоритм, 2016. 390 с.
  5. Иванов В. К. Особенности политической консьюмеризации [Электронный ресурс]. URL: http://jurnal.org/articles/2012/polit9.html (дата обращения: 08.07.2020).
  6. Ильин А. Н. Общество потребления и его сущностные особенности [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obschestvo-potrebleniya-i-ego-suschnostnye-osobennosti (дата обращения: 08.09.2020).
  7. Маркузе Г. Эрос и цивилизация. Одномерный человек. М.: АСТ, 2003. 526 с.
  8. Овруцкий А. В. Социальная онтология потребления: научные представления, модели, общество потребления: дисс. … д. филос. н. Ростов-на-Дону, 2012. 394 с.
  9. Рысакова П. И. Консьюмеризация и медиация сферы досуга [Электронный ресурс] // Журналистика сферы досуга: учеб. пособие. СПб.: Высш. школа журналистики и массовых коммуникаций, 2012. URL: http://jf.spbu.ru/upload/files/file_1350843991_0259.pdf (дата обращения: 08.07.2020).
  10. Сабиров А. Г. Человек в современной философской антропологии: монография. Казань: Республиканский центр мониторинга качества образования, 2013. 167 с.
  11. Сабиров А. Г., Сабирова Л. А. Русский человек: сущность, своеобразие и перспективы развития: монография. Казань: Редакционно-издательский центр «Школа», 2014. 155 с.
  12. Стиглер Б. Упраздненный индивид [Электронный ресурс]. URL: https://vk.com/wall-111877082_1332 (дата обращения: 12.11.2020).
  13. Фромм Э. Иметь или быть? М.: Прогресс, 1990. 336 с.
  14. Юрикова С. А. «Быть» как духовное совершенство и единственная альтернатива современного человечества у Э. Фромма [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/byt-kak-duhovnoe-sovershenstvo-i-edinstvennaya-alternativa-sovremennogo-chelovechestva-u-e-fromma (дата обращения: 14.10.2020).
  15. Miles St. Consumerism as a way of life. L.: Sage, 1998. VIII+174 p.

Author information

Askadula Galimzyanovich Sabirov

Dr

Elabuga Institute (Branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

Lilya Andreyevna Sabirova

PhD

Elabuga Institute (Branch) of Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: November 14, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • консьюмеризация
  • человек
  • потребление
  • потребительство
  • постиндустриальное общество
  • consumerization
  • human being
  • consumption
  • consumerism
  • post-industrial society

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)