Ensemble Features of Polyphonic Texture as Condition for Inter-Elemental Interaction
Abstract
The paper aims to reveal specificity of vertical elements interaction in polyphonic texture (in broad understanding of the term), which is determined by its ensemble features. The authors examine prototypes of three basic types of textures: homophonic-harmonic, linear polyphonic, multi-timbral polyphonic. It is shown that their dynamic hierarchy is arranged according to the “stereo-effect” principle, whereas temporal hierarchy is specific. Scientific originality of the study lies in the fact that polyphonic textures are for the first time considered taking into account their ensemble prototypes and specificity of partners’ interaction. The research findings are as follows: the authors reveal specificity of temporal arrangement of polyphonic textures, which is important from the viewpoint of performance.
References
- Ансерме Э. Структуры ритма // Ансерме Э. Статьи о музыке и воспоминания. М.: Сов. композитор, 1986. С. 35-38.
- Аркадьев М. Временные структуры новоевропейской музыки. Опыт феноменологического исследования. М.: Библос, 1993. 168 с.
- Аркадьев М. Ритм в музыке // Ритмология культуры: очерки / под ред. Ю. Ю. Ветютнева, А. И. Макарова, Д. Р. Яворского. СПб.: Алетейя, 2012. С. 177-201.
- Аркадьев М. Ритм и время // Ритмология культуры: очерки / под ред. Ю. Ю. Ветютнева, А. И. Макарова, Д. Р. Яворского. СПб.: Алетейя, 2012. С. 129-142.
- Аркадьев М. Фундаментальные проблемы музыкального ритма и «незвучащее». Время, метр, нотный текст, артикуляция: монография. Рига: Lambert Academic Publishing, 2012. 408 с.
- Аркадьев М. Хроноартикуляционные структуры в клавирном творчестве И. С. Баха // Музыкальная академия. 2000. № 2. С. 2-13.
- Виноград А. Э., Серячков В. В. Насколько крупным может быть музыкальный метр? Уровни метрической регулярности [Электронный ресурс]. URL: http://opentextnn.ru/old/music/Perception/index.html@id=3004 (дата обращения: 26.11.2020).
- Конюс Г. Э. Метро-тектоническое разрешение проблемы музыкальной формы // Конюс Г. Э. Статьи, материалы, воспоминания. М.: Музыка, 1965. С. 87-97.
- Ляхович А. Феномен tempo rubato в процессе эволюции музыкальной ритмики [Электронный ресурс]. URL: https://muzkarta.info/statya/a-lyakhovich-fenomen-tempo-rubato-v (дата обращения: 26.11.2020).
- Москаленко В. Г. Теоретический и методический аспекты музыкальной интерпретации: дисc. … д. иск. К., 1994. 212 с.
- Скребкова-Филатова М. Фактура в музыке. Художественные возможности. Структура. Функции. М.: Музыка, 1985. 285 с.
- Тюлин Ю. Н. Музыкальная фактура и мелодическая фигурация. Практический курс: для теорет.-композит. фак. муз. вузов: в 2-х кн. М.: Музыка, 1980. Кн. 1. Задания. 311 с.
- Тюлин Ю. Н. Учение о музыкальной фактуре и мелодической фигурации: учеб. пособие для ист.-теорет. и композиторских фак. муз. вузов: в 2-х т. М.: Музыка, 1977. Т. 2. Мелодическая фигурация. 382 с.
- Харлап М. Тактовая система музыкальной ритмики // Проблемы музыкального ритма: сб. ст. / сост. В. Н. Холопова. М.: Музыка, 1978. С. 48-104.
- Холопова В. Н. Фактура. М.: Музыка, 1979. 87 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 5, 2020.
- Published: February 10, 2021.
Keywords
- агогика
- гомофонно-гармоническая фактура
- линеарная полифония
- подголосочная полифония
- вертикаль
- agogics
- homophonic-harmonic texture
- linear polyphony
- multi-timbral polyphony
- vertical
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC