• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Viktor Lazarev and the Soviet Art-Critical Tradition

Abstract

The paper aims to identify sources and parameters of culturological conception of the famous Soviet art critic Viktor Nikitich Lazarev (1897-1976). Scientific originality of the study lies in the fact that V. N. Lazarev’s research works are for the first time considered through the lens of modern cultural studies and related sciences studying interaction of scientific, culturological and ideological discourses. The conducted research allows concluding that V. N. Lazarev’s texts contain meaningful levels, sufficiently autonomous and possessing their own discursive logic.

References

  1. Алпатов М. В. Воспоминания. М.: Искусство, 1994. 256 с.
  2. Алпатов М. В. Заметки о памятниках византийской живописи // Византийский временник. 1983. Т. 44. С. 135-157.
  3. Алпатов М. В. «Распятие» Дионисия // Алпатов М. В. Этюды по всеобщей истории искусств. М.: Советский художник, 1979. С. 167-183.
  4. Вздорнов Г. И. Научная проза В. Н. Лазарева // Искусствознание. 1998. Вып. 1. С. 35-42.
  5. Виппер Б. Р. Борьба течений в итальянском искусстве XVI века (1520-1590). К проблеме кризиса итальянского гуманизма. М.: АН СССР, 1956. 382 с.
  6. Гегель Г. В. Ф. Лекции по эстетике: в 2-х т. / пер. Б. Г. Столпнера. СПб.: Наука, 1999. Т. 1. 622 с.
  7. Гращенков В. Н. Виктор Никитич Лазарев // Византийский временник. 1968. Т. ХХIХ. C. 3-25.
  8. Кондаков Н. П. Иконография Богоматери: в 2-х т. СПб.: Отд-ние рус. яз. и словесности Имп. Акад. наук, 1914. T. 1. 387 с.
  9. Крих С. Б. Упадок Древнего мира в творчестве М. И. Ростовцева. Омск: Загурский С. Б., 2006. 251 c.
  10. Лазарев В. Н. Искусство Проторенессанса. М.: АН СССР, 1956. 440 с.
  11. Лазарев В. Н. Никодим Павлович Кондаков, 1844-1925. М.: Издание автора, 1925. 48 с.
  12. Лазарев В. Н. О методологии советского искусствознания [1971] // Советское искусствознание - 77: сб. статей. М.: Советский художник, 1978. Вып. 2. С. 311-316.
  13. Лазарев В. Н. Освальд Шпенглер и его взгляды на искусство. М.: Изд. А. Г. Миронова, 1922. 153 с.
  14. Лазарев В. Н. Против фальсификации истории культуры Возрождения // Против буржуазного искусства и искусствознания / ред. И. Э. Грабарь, В. С. Кеменов. М.: АН СССР, 1951. С. 106-128.
  15. Либман М. Я. Проблема стиля в изобразительном искусстве эпохи Возрождения в Италии // Ренессанс. Барокко. Классицизм. Проблема стилей в западноевропейском искусстве ХV-XVII веков / отв. ред. Б. Р. Виппер, Т. Н. Ливанова. М.: Наука, 1966. C. 12-46.
  16. Попова О. С. Виктор Никитич Лазарев (1897-1976) // Советское искусствознание - 76. М.: Советский художник, 1977. Вып. 2. C. 275-286.
  17. Ростовцев М. И. Общество и хозяйство в Римской империи: в 2-х т. / пер. И. П. Стребловой. СПб.: Наука, 2001. Т. 2. 450 с.
  18. Рыков А. В. Михаил Алпатов, или Что такое советское искусствознание? // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86). Ч. 2. C. 169-174.
  19. Шмит Ф. И. Избранное. Искусство: проблемы теории и истории. СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2013. 912 с.
  20. Яворская Н. В. Отделение искусствознания и социологическая секция Института археологии и искусствознания РАНИОН // Яворская Н. В. Из истории советского искусствознания. О французском искусстве ХIХ-ХХ веков. М.: Советский художник, 1987. С. 13-33.
  21. Cottington D. Cubism and Its Histories. Manchester: Manchester University Press, 2005. 328 p.
  22. Gubser M. Time’s Visible Surface: Alois Riegl and the Discourse on History and Temporality in Fin-de-Siècle Vienna. Detroit: Wayne State University Press, 2006. 312 p.
  23. Harris J. The New Art History. L. - N. Y.: Routledge, 2001. 302 p.
  24. Iversen M. Politics and the Historiography of Art History: Woelfflin’s “Classic Art” // Oxford Art Journal. 1981. Vol. 4. № 1. Р. 31-34.
  25. Levy E. The Political Project of Woelfflin’s Early Formalism // October. 2012. Vol. 139. Р. 38-58.
  26. Olin M. Alois Riegl: The Late Roman Empire in the Late Hapsburg Empire // Austrian Studies. 1994. № 5. P. 107-120.
  27. Schwartz F. J. Cathedrals and Shoes: Concepts of Style in Woelfflin and Adorno // New German Critique. 1999. № 76. Р. 3-48.
  28. Vasold G. Alois Riegl und die Kunstgeschichte als Kulturgeschichte: Ueberlegungen zum Fruehwerk des Wiener Gelehrten. Freiburg: Rombach, 2004. 153 S.

Author information

Anatolii Vladimirovich Rykov

Dr

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: December 21, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • Виктор Лазарев
  • Никодим Кондаков
  • Федор Шмит
  • советское искусствознание
  • культурология
  • Viktor Lazarev
  • Nikodim Kondakov
  • Fedor Schmidt
  • Soviet art criticism
  • cultural studies

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)