• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

The Russian “Miller” with the French “Accent”: Continuing the Traditions of opéra-comique in the Opera “The Miller Who Was a Wizard, a Cheat and a Matchmaker” by A. Ablesimov and M. Sokolovsky

Abstract

The study aims to develop the idea that the first Russian comic operas, “The Miller Who Was a Wizard, a Cheat and a Matchmaker” by A. Ablesimov and M. Sokolovsky in particular, exhibit some features of the French influence. Scientific novelty of the study lies in taking a new analytical approach to the musical language of “The Miller”, which is considered in comparison with the French musical comedy of the XVIII century, at first called ‘la comédie mêlée d’ariette’ in France and later known as ‘l’opéra-comique’. As indicated by the results of the study, the impact that this comedy had on the opera genre that was emerging in Russia was more profound than previously thought: the model of the comic opera was used as the initial basis by the creators of the first Russian operas.

References

  1. Арапов П. Н. Летопись русского театра. СПб.: Тип. Н. Тиблена и К°, 1861. 386 с.
  2. Гозенпуд А. А. Музыкальный театр в России: от истоков до Глинки. Л.: Музгиз, 1959. 780 с.
  3. Дмитрук Л. А. Словарь языка комической оперы А. О. Аблесимова «Мельник - колдун, обманщик и сват» (задачи и принципы составления) // Вестник Костромского государственного университета. 2017. Т. 23. № 1. С. 170-174.
  4. История русской музыки в нотных образцах [1940]: в 3-х т. / сост. С. Гинзбург. М.: Музыка, 1968. Т. 1. 498 с.
  5. Кони Ф. А. Театральная летопись // Репертуар и Пантеон. 1847. Т. 11. Отд. 2. С. 61-64.
  6. Ливанова Т. Н. Русская музыкальная культура XVIII века в ее связях с литературой, театром и бытом: в 2-х т. М.: Музгиз, 1953. Т. 2. Русское просветительство XVIII в. и народная песня; Начало русской оперы; Музыкальная культура к концу столетия. 475 с.
  7. Мерзляков А. Разбор оперы «Мельник» // Вестник Европы. 1817. № 6. С. 113-126.
  8. Рабинович А. С. Русская опера до Глинки. М.: Музгиз, 1948. 269 с.
  9. Рассуждения по случаю представления оперы «Мельник» // Русский вестник. 1808. Ч. IV. № 12. С. 385-386.
  10. Соколовский М. Мельник - колдун, обманщик и сват: комич. опера в 3-х д. / ред., коммент. и предисл. И. А. Сосновцевой; Всесоюз. науч.-исслед. ин-т искусствознания. М.: Музыка, 1984. 269 с.
  11. https://www.cnrtl.fr/definition/Vaudeville (дата обращения: 25.02.2014).
  12. Kim V. M. L’opéra-comique en Russie dans le dernier tiers du XVIIIe siècle: présence et influence du modèle français: Thèse de doctorat. Lyon, 2018. 534 p.

Author information

Vita Miriam Georgievna Kim

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • становление музыкального театра
  • русские комические оперы
  • французское влияние
  • Соколовский
  • Просвещение
  • formation of musical theatre
  • Russian comic operas
  • French influence
  • Sokolovsky
  • Enlightenment

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)