• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Music Genre Preferences among Students of Different Ages and Genders

Abstract

The study aims to analyse music genre preferences among students of different ages and genders. Scientific novelty lies in the fact that the researcher has identified relationship between gender, age, on the one hand, and the preferred musical style, on the other. As a result, among eight detected functions performed by music, three are dominant: emotional, social and cognitive. Among the studied genres, rock music has the most numerous and strong correlations with the functions of music. 1st-year students are more likely (p ≤ 0.05) to listen to rap and pop music compared to 4th-year students. As for other genres, there were found no significant differences. For young women, musical compositions are more often associated with some memories, while for young men music is entertaining or motivational in nature.

References

  1. Борисова Е. С. Психологические особенности категориальной организации восприятия музыки учащейся молодежью с разным уровнем музыкального образования: автореф. дисс. … к. психол. н. Казань, 2009. 25 с.
  2. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб.: Питер, 2005. 343 c.
  3. Дергаева И. А., Урванцев Л. П. Влияние музыки на больных с пограничными нервно-психическими расстройствами // Ярославский психологический вестник. 2003. Вып. 10. С. 153-160.
  4. Жирков А. М., Копейкин К. В., Скибинская А. В., Панов А. А. Психосоматические модели в оценке воздействия музыки на человека // Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение. 2014. № 3. С. 174-182.
  5. Кирнарская Д. К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности / предисл. Г. Рождественского. М.: Таланты - XXI век, 2004. 496 с.
  6. Леонова А. Б., Кузнецова А. С. Психологические технологии управления состоянием человека. М.: Смысл, 2009. 190 с.
  7. Овчинникова Т. А. Музыка для здоровья. СПб.: Союз художников, 2004. 40 с.
  8. Полянская Е. Н., Беляева А. В. Музыкально-стилевые предпочтения студентов с разным уровнем музыкальной подготовки // Здоровье и образование в XXI веке. 2016. Т. 18. № 6. С. 136-141.
  9. Сазонова И. Г. Корневая папка способностей музыкантов и математиков // Неделя науки Санкт-Петербургского государственного политического университета. Гуманитарный институт: материалы научного форума с международным участием. СПб.: Изд-во Гуманитарного института, 2015. Т. 2. С. 11-15.
  10. Холопова В. Н. Музыка как вид искусства: учеб. пособие для студентов вузов искусств и культуры. Изд-е 5-е. СПб.: Планета музыки, 2014. 320 с.
  11. Шушарджан С. В. Музыкотерапия и резервы человеческого организма. М.: Антидор, 1998. 63 с.
  12. Юматов Е. А. Системная психофизиология субъективного состояния человека. М.: Спутник+, 2011. 129 с.
  13. Kim S. J. The Effects of Music on Pain Perception of Stroke Patients during Upper Extremity Joint Exercises // Journal of Music Therapy. 2005. Vol. 42. № 1. Р. 81-92.
  14. Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence // Imagination, Cognition and Personality. 1990. Vol. 9. P. 185-211.
  15. Schäfer T., Sedlmeier P., Städtler С., Huron D. The psychological functions of music listening [Электронный ресурс]. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2013.00511/full (дата обращения: 12.02.2021).

Author information

Siyu Le

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • музыка
  • музыкальные жанры
  • музыкальные композиции
  • музыкотерапия
  • студенты
  • music
  • music genres
  • musical compositions
  • music therapy
  • students

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)