• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Poetics of Robert Sturua’s Production “Waiting for Godot - Part One” of S. Beckett’s Play “Waiting for Godot”

Abstract

The purpose of the study is to determine the type of theatre to which Robert Sturua’s production “Waiting for Godot - Part One” of S. Beckett’s play “Waiting for Godot” belongs. The article examines the artistic language, composition, sheds light on the process of forming the production meaning, its artistic content and finds a reason for the production’s poor reception by some reviewers. The paper is novel in that it is the first to analyse poetics of the work of one of the most significant directors of the second half of the XX - early XXI century. The results of the study will be of use for students and teachers of theatre educational institutions, as well as for theatre practitioners.

References

  1. Барбой Ю. М. К теории театра. СПб.: СПбГАТИ, 2008. 238 с.
  2. Барбой Ю. М. Структура действия и современный спектакль. Л.: ЛГИТМиК, 1988. 201 с.
  3. Бартошевич А. О тех, кто приходит нам на смену // Вопросы театра. 2012. № 3-4. С. 6-13.
  4. Беккет С. В ожидании Годо / пер. с фр. С. Исаева, А. Наумова. М.: ГИТИС, 1998. 284 с.
  5. Годер Д. Рыжий Диди и белый Гого // Время новостей. 2003. 6 июня.
  6. Давыдова М. Про Годо - ни диди // Известия. 2003. 6 июня.
  7. Зарецкая Ж. Удивительные грузины и их театральная тайна // Смена. 2002. 26 ноября.
  8. Зинцов О. С новым Годо // Ведомости. 2003. 6 июня.
  9. Каминская Н. У попа была собака // Культура. 2003. 12 июня.
  10. Карась А. Годо три года ждут // Российская газета. 2003. 5 июня.
  11. Корнеева И. Когда закончится ремонт.. // Время МН. 2003. 6 июня.
  12. Мальцева О. Н. Анализ спектакля // Семинар по театральной критике: учебное пособие / ред.-сост. Н. В. Песочинский. СПб.: СПбГАТИ, 2013. С. 88-127.
  13. Мальцева О. Н. Поэтический театр Юрия Любимова. СПб.: Российский институт истории искусств, 1999. 271 с.
  14. Мальцева О. Н. Реконструкция спектакля // Семинар по театральной критике: учебное пособие / ред.-сост. Н. В. Песочинский. СПб.: СПбГАТИ, 2013. С. 38-72.
  15. Мальцева О. Н. Театр Эймунтаса Някрошюса (поэтика) / предисл. Ю. М. Барбоя. М.: Новое литературное обозрение, 2013. 304 с.
  16. Мамаладзе М. Грустный Беккет // Независимая газета. 2003. 6 июня.
  17. Марков П. А. Письмо о Мейерхольде // Марков П. А. О театре: в 4-х т. М.: Искусство, 1974. Т. 2. С. 59-75.
  18. Мартынова О. Ю. Анализ сценического языка пьесы Беккета «В ожидании Годо» // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2009. № 3. С. 34-52.
  19. Соломонов А. Как скучно ждать Годо // Газета. 2003. 6 июня.
  20. Стуруа Р. Вчера, сегодня и завтра // Театр. 1966. № 8.
  21. Тимашева М. Мозаика сцены - 2 // Вопросы театра. 2014. № 3-4. С. 15-43.
  22. Томашевский Б. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект Пресс, 1996. 334 с.
  23. Эбралидзе М. Сандро Ахметели - гениальный мятежник [Электронный ресурс]. URL: https://web.archive.org/web/20140308162839/http://www.georgianpress.ru/tbilisi-week/our-past/10104-sandro-ahmeteli-genialnyy-myatezhnik.html (дата обращения: 13.02.2018).
  24. Ямпольская Е. Зевают все… // Русский курьер. 2003. 10 июня.

Author information

Olga Nikolaevna Maltseva

Dr

Russian Institute of Art History, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: April 13, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • драматический театр
  • спектакль Роберта Стуруа «В ожидании Годо - Часть первая»
  • Ю. М. Барбой
  • А. А. Гвоздев
  • drama theatre
  • Robert Sturua’s production “Waiting for Godot - Part One”
  • Yu. M. Barboy
  • A. A. Gvozdev

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)