• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Communicative Space of City: Challenges and Responses of Modernity

Abstract

The purpose of the study is to determine the features of the communicative space of the city at the present time. The article identifies the qualitatively new ways of organising communication in megacities in the setting of informatisation and digitalisation processes, as well as during the spread of the COVID-19 pandemic as a global social challenge. Scientific novelty of the study lies in carrying out a comprehensive analysis of the impact that the COVID-19 pandemic is having on communication in the city. As a result, it is shown that significant advancements in information and digital technologies caused by the pandemic have both a positive and a negative impact on building social interactions in the city space.

References

  1. Абагеро Д. Д. Социальные механизмы включения индивида в коммуникативное пространство современного мегаполиса: теоретико-методологический анализ: дисс. … к. соц. н. М., 2020. 167 с.
  2. В гостиницах и санаториях Кубани введут новые правила заселения в связи с эпидобстановкой [Электронный ресурс]. URL: https://admkrai.krasnodar.ru/content/1131/show/588574/ (дата обращения: 24.06.2021).
  3. Документы, принятые ассамблеей. Предварительное издание [Электронный ресурс]. URL: https://rm.coe.int/adoptedtexts-jan-21-ru/1680a17e3b (дата обращения: 30.06.2021).
  4. Зеленцов М. В. Городские медиа: условия функционирования [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gorodskie-media-usloviya-funktsionirovaniya/viewer (дата обращения: 28.06.2021).
  5. Иоселиани А. Д., Корнеева А. Н. Позитивное и негативное в пандемии COVID-19 [Электронный ресурс]. URL: https://www.gramota.net/articles/mns210177.pdf (дата обращения: 26.06.2021).
  6. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.
  7. Коломиец В. П. Медиасоциология: теория и практика. М.: НИПКЦ «Восход-А», 2014. 328 с.
  8. Коронавирус. Временный порядок посещений ресторанов и другие решения [Электронный ресурс]. URL: https://www.sobyanin.ru/koronavirus-vremennyi-poryadok-posescheniya-restoranov-i-drugie-resheniya-22-06-21 (дата обращения: 24.06.2021).
  9. Костина О. В. Онтология коммуникации. Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2004. 156 с.
  10. Лазарсфельд П., Мертон Р. Массовая коммуникация, массовые вкусы и организованное социальное действие // Назаров М. М. Массовая коммуникация в современном мире: методология анализа и практика исследований. М.: УРСС, 2002. С. 138-149.
  11. Луман Н. Социальные системы. Очерк общей теории. СПб.: Наука, 2007. 648 с.
  12. Маккуайр С. Медийный город: медиа, архитектура и городское пространство / пер. с англ. М. Коробочкина. М.: Strelka Press, 2014. 329 с.
  13. Моль А. Социодинамика культуры. М.: Прогресс, 1973. 407 с.

Author information

Irina Valeryevna Tuliganova

PhD

“Voskhod” Branch of Moscow Aviation Institute (National Research University), Baikonur

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • коммуникативное пространство города
  • пандемия
  • цифровизация
  • информатизация
  • глобальный вызов
  • communicative space of city
  • pandemic
  • digitalisation
  • informatisation
  • global challenge

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)