• Original research article
  • July 30, 2021
  • Open access

Formation of the Venetian Folk Barcarole: Genre Origins and Typology

Abstract

The purpose of the research is to consider historical and theoretical aspects of the previously unexplored Venetian folk barcarole, to study origins of its formation, etymology of meanings of the genre that is unique in its musical embodiment of the theme “man and nature”. The article is novel in that it is the first to create a typology of the folk barcarole on the basis of the Russian theory of music genres. Foreign works previously unknown in the Russian musicology are translated by the author and introduced into scientific use. Comparing the barcarole and examples of functional music of Western Europe, the researcher determines their commonalities and differences. The findings amount to identification of the genre structural and semantic complex, which then becomes an invariant for composers’ works.

References

  1. Арановский М. Г. Структура музыкального жанра и современная ситуация в музыке // Музыкальный современник: сборник статей / под ред. В. В. Задерацкого. М.: Советский композитор, 1987. Вып. 6. С. 5-44.
  2. Баркарола // Музыкальный энциклопедический словарь / под ред. Г. В. Келдыша. М.: Советская энциклопедия, 1990. 672 с.
  3. Гёте И. В. Собрание сочинений: в 10-ти т. / пер. с нем. С. Ошерова; под ред. А. Аникста и Н. Вильмонта. М.: Художественная литература, 1979. Т. 8. Годы странствий Вильгельма Мейстера, или Отрекающиеся. 462 с.
  4. Гёте И. В. Собрание сочинений: в 10-ти т. / пер. с нем. С. Ошерова; под ред. А. Аникста и Н. Вильмонта. М.: Художественная литература, 1980. Т. 9. Воспоминания и встречи. 495 с.
  5. Горохова Р. М. «Напев торкватовых октав» (об одной итальянской теме в русской поэзии первой половины XIX века) // Русская литература и зарубежное искусство: сборник исследований и материалов / отв. ред. М. П. Алексеев, Р. Ю. Данилевский. Л.: Наука, 1986. С. 82-123.
  6. Коробова А. Г. Теория жанров в музыкальной науке: история и современность. М.: МГК, 2007. 173 с.
  7. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: ВЛАДОС, 2003. 248 с.
  8. Соколов О. В. Морфологическая система музыки и её художественные жанры: монография. Нижний Новгород: Изд-во ННГУ, 1994. 220 с.
  9. Сохор А. Н. Теория музыкальных жанров. Задачи и перспективы // Вопросы социологии и эстетики музыки. 1983. Вып. 3. С. 129-143.
  10. Цуккерман В. А. Музыкальные жанры и основы музыкальных форм. М.: Музыка, 1964. 160 с.
  11. Barcarole // A Dictionary of Music and Musicians (a.d. 1450-1880) by Eminent Writers, English and Foreign / ed. by G. Grove. L.: Macmillan and Co, 1879. P. 138-139.
  12. Blasis C. M. Complet de la danse: comprenant la theorie, la pratique et l’histoire de cet art depuis les temps les plus recules jusqu’a nos jours: a l’usage des amateurs et des professeurs: ouvrage orne d’un grand hombre de figures et de musique / trad. de l’anglais de M. Barton, sur l’edit. de 1830, par M. Paul Vergnaud. Paris: A la librairie encyclopedique de roret, rue hautefeuille, au coin de la rue du battoir, 1830.
  13. Brenet M. Dictionnaire practique et historique de la Musique. Paris: Librairie Armand Colin, 1926. 495 p.
  14. Edgecombe R. S. On the Limits of Genre: Some Nineteenth-Century Barcaroles // 19th-Century Music. 2001. Vol. 24. № 3. P. 252-267.
  15. Lacas P.-P. Barcarolle [Электронный ресурс]. URL: http://www.universalis.fr/encyclopedie/barcarolle/ (дата обращения: 20.04.2021).
  16. Margetts J. A. Echoes of Venice: The Origins of the Barcarolle for Solo Piano [Электронный ресурс]. URL: https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=ucin1218894990&disposition=inline (дата обращения: 06.05.2021).
  17. Privitera M. Canzoni, ariette, gondole, barchette // La canzone, il mare / a cura di E. Careri, S. Frasca. Napoli: Universita degli Studi di Napoli Federico II, 2011. 37 p.
  18. Rousseau J.-J. Canzoni da batello. Chansons italiennes ou leçons de musique pour les commençans. 1753 [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452859f/f6.item (дата обращения: 01.06.2021).
  19. Rousseau J.-J. Dictionnaire de Musique. Paris: Chez la veuve Duchesne, Libraire, rue S. Jacques, au Temple du Goût, 1768. 547 p.
  20. Schneider H. Barkarole // Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik / hrsg. von L. Finscher. Stuttgart: Bärenreiter, 1994. Bd. 1. S. 1230-1235.
  21. Ungarelli G. Le vecchie danze italiane: ancora in uso: nella provincia Bolognese: con due serie di tavole di musica e una incisione [Электронный ресурс]. URL: https://archive.org/stream/levecchiedanzeit00unga/levecchiedanzeit00unga_djvu.txt (дата обращения: 05.05.2021).
  22. Wolff H. C. Die Venezianische Oper in der zweiten Hälfte des 17. Jahrhunderts: Ein Beitrag zur Geschichte der Musik und des Theaters im Zeitalter des Barock. Berlin: Otto Elsner, 1937.

Author information

Elena Valentinovna Nosoreva

Ufa State Institute of Arts named after Zagir Ismagilov

About this article

Publication history

  • Received: May 16, 2021.
  • Published: July 30, 2021.

Keywords

  • народная баркарола
  • типология
  • жанровые истоки
  • инвариант жанра
  • folk barcarole
  • typology
  • genre origins
  • genre invariant

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)