• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Russian Historical Painting at World Expositions in the United States (Late XIX - Early XX Century)

Abstract

The purpose of the study is to analyse the Russian historical painting at the World Expositions of the turn of the XIX-XX centuries held in the United States. Scientific novelty lies in the fact that the Russian historical painting presented at the World Expositions in the United States is considered as a cross-section of the main achievements of the Russian national school of painting in the second half of the XIX - early XX century. As a result, it is proved that the Russian historical painting that was shown at the World Expositions reflected development of the national school of painting in its main aspects, i.e. coexistence of two leading lines - democratic and salon-academic; prevalence of plots from national history and everyday life. The Russian historical painting introduced history and rituals of Russia in a figurative artistic form to foreign viewers.

References

  1. Аксенова С. В. Илья Репин и Кристиан Бринтон: что могло объединить художника и критика, которых разделяли двадцать шесть лет и семь тысяч километров // Третьяковские чтения - 2019: материалы отчетной научной конференции / науч. ред. Т. А. Юдкевич. М.: Гос. Третьяковская галерея, 2019. С. 244-257.
  2. Банникова Н. В. Корреспондент Джордж Добсон (1854-1938): жизнь и работа в России // Вестник РГГУ. История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2016. № 1. С. 28-38.
  3. Богдан В.-И. Т. Исторический класс Академии художеств второй половины XIX века. СПб.: Научно-исследовательский музей Российской академии художеств, 2007. 364 с.
  4. Бородина Т. П. И. Е. Репин на выставках в Америке и в американской прессе // Илья Ефимович Репин. К 150-летию со дня рождения: сб. ст. / Государственный Русский музей; сост. И. Шувалова. СПб.: Palace Edition, 1995. С. 130-136.
  5. Верещагина А. Г. Историческая картина в русском искусстве. Шестидесятые годы XIX века. М.: Искусство, 1990. 230 с.
  6. Вячеслав Григорьевич Шварц: переписка, 1838-1869: к 175-летию со дня рождения / Ком. по культуре Курской обл.; Курская гос. картин. галерея им. А. А. Дейнеки; Гос. архив Курской обл.; сост., коммент. С. А. Таранушенко; ред. подгот. текста, коммент. и подбор ил. М. С. Тарасова. Курск: ПОЛСТАР Курск, 2013. 180 с.
  7. Добсон Дж. Железнодорожный прорыв России в Среднюю Азию: заметки о путешествии из Санкт-Петербурга в Самарканд / пер. с англ. яз., вступ. ст. и коммент. Н. В. Банниковой. М. - Рязань: П. А. Трибунский, 2013. 286 с.
  8. Карамзин Н. М. История государства Российского: в 12-ти. т. / АН СССР; отв. ред. и авт. предисл. А. Н. Сахаров; авт. послесл. М. Б. Свердлов. М.: Наука, 1991. Т. 2-3. 828 с.
  9. Карпов А. В. Илья Репин: «нашумевший портрет» Е. Н. Корево (история и судьба) // Архип Куинджи и его роль в развитии художественного процесса в ХХ веке. Илья Репин в контексте русского и европейского искусства. Василий Дмитриевич Поленов и русская художественная культура второй половины XIX - первых десятилетий ХХ века: материалы научных конференций / науч. ред. О. Д. Атрощенко, Т. В. Юденкова, Э. В. Пастон. М.: Гос. Третьяковская галерея, 2020. С. 411-429.
  10. Карпова Т. Л. Генрих Семирадский. СПб.: Золотой век, 2008. 399 с.
  11. Кутейникова Н. С. Русское изобразительное искусство на всемирных выставках XIX века: автореф. дисс. … к. иск. Л., 1973. 19 с.
  12. Лясковская О. А. Илья Ефимович Репин: жизнь и творчество. М.: Искусство, 1982. 478 с.
  13. Мутья Н. Н. Виктор Гартман. Нижневартовск: Приобье, 1999. 143 с.
  14. Нестерова Е. В. Константин Маковский. СПб.: Золотой век; Художник России, 2003. 286 с.
  15. Никитин Ю. А. Выставочная архитектура России XIX - начала ХХ в. СПб.: Коло, 2014. 415 с.
  16. Одом А. Картина «Свадебный пир» К. Е. Маковского и ее бытование // Пленники красоты. Русское академическое и салонное искусство 1830-1910-х годов: альбом / сост. Т. Л. Карпова. Изд-е 3-е. М.: Сканрус, 2011. С. 126-133.
  17. Отчет генерального комиссара Русского отдела Всемирной Колумбовой выставки в Чикаго П. И. Глуховского. СПб.: Тип. В. Киршбаума, 1895. 210 с.
  18. Российский государственный исторический архив (РГИА). Ф. 22. Оп. 2.
  19. Список присужденных Академиею наград и других отличий // Художественные новости: приложение к журналу «Вестник изящных искусств». 1887. Т. 5. № 22. С. 584-587.
  20. Яковлева Н. А. Историческая картина в русской живописи. М.: Белый город, 2005. 656 с.
  21. Brinton C. Russia through Russian Painting // Appleton’s Booklovers Magazine. 1906. Vol. 7. № 1. P. 156-174.
  22. Glants M. Lost and found in America. Moiseii Mimon’s Painting of The Marranos // Jewish Quarterly. 1998. Vol. 45. № 1. P. 65-69.
  23. Halstead M. Pictorial history of the Louisiana Purchase and the World’s Fair at St. Louis. Philadelphia: National Publishing Company, 1904. 496 p.
  24. Kazakova O. Les pavillons russes aux Expositions Universelles du XIXe siècle: expression de l’identité qui n’a jamais existé // Diacronie. Studi di Storia Contemporanea. 2014. № 18 (2). P. 1-22.
  25. Laying the foundation of the Kremlin // The San Francisco Call. 1904. December 5.
  26. The Russian Fine Arts Exhibition // The Collector and Art Critic. 1905. Vol. 4. № 1. P. 18-19.
  27. Walton W. World’s Columbian Exposition. Art and Architecture. Philadelphia: George Barrie, 1893.
  28. Williams R. C. Russian art and American money, 1900-1940. Cambridge: Harvard University Press, 1980. 309 p.
  29. World’s Fair. Louisiana Purchase Exposition. Russian Section. Fine Arts. Catalogue. Saint Louis, 1904. 62 p.
  30. Zavyalova A. Russian Fine Arts Section at the World’s Columbian Exposition 1893. Notes on Organization and Reception // MDCCC 1800. 2017. Vol. 6. P. 119-130.

Author information

Natalia Nikolaevna Mutia

PhD

Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: July 14, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • Всемирные выставки
  • русская историческая живопись
  • национальная школа живописи
  • русский стиль
  • World Expositions
  • Russian historical painting
  • national school of painting
  • Russian style

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)