• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

W. Hasenclever’s Play “Napoleon Greift Ein” ("Napoleon Intrudes") on the Stages of Moscow and Leningrad (1930-1931): History, Relevance, Genre Peculiarities, Criticism

Abstract

The article considers the following issues: history, relevance and genre peculiarities of W. Hasenclever’s play “Napoleon Greift Ein” ("Napoleon Intrudes") staged in Moscow and Leningrad in 1930-1931. The author analyzes critical publications, memoirs and previous works on this problem. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher evaluates the relevance of the play, identifies genre peculiarities of three Soviet stagings. As a result, it is proved that W. Hasenclever’s play was highly relevant, all three productions became a theatrical event and attracted genuine interest of spectators and critics. However, theatre critics’ perception was ambiguous, mostly due to genre transformations occurred in the process of staging.

References

  1. А. Д. Нашествие Наполеона // Рабочий и театр. 1931. 25 июля.
  2. В. Г. Буржуазная безделушка на советской сцене // Красная газета. 1931. 15 июля.
  3. Верховский Н. «Нашествие Наполеона» // Красная газета. Вечерний выпуск. 1931. 10 июля.
  4. Готовимся к сезону (Беседа с пом. упр. т. Госдрамы т. Кургановым) // Рабочий и театр. 1930. 20 июля.
  5. Готовимся «почить на лаврах» // Красная газета. Вечерний выпуск. 1930. 27 октября.
  6. Дейч А. И. Голос памяти: Театральные впечатления и встречи. М.: Искусство, 1966. 375 с.
  7. Золотницкий Д. И. Академические театры на путях Октября. Л.: Искусство, 1982. 343 с.
  8. И. К. Путь наибольшего сопротивления // Правда. Москва. 1931. 3 января.
  9. Кузнецов А. Нашествие Наполеона // Рабочий и театр. 1931. 5 августа.
  10. Луначарский А. В. Вмешательство Наполеона // Литературная газета. 1930.
  11. Марков П. «Нашествие Наполеона» МХАТ 2 // За коммунистическое просвещение. 1931. 9 марта.
  12. Нашествие Наполеона // Красная газета. Вечерний выпуск. 1930. 13 мая.
  13. Нашествие Наполеона (Беседа с А. В. Луначарским) // Комсомольская правда. 1931. 7 марта.
  14. Открытое письмо режиссеру Н. Петрову (вместо рецензии) // Ленинградская правда. 1931. 8 июля.
  15. Персидская О. Нашествие Наполеона // Рабочий и театр. 1931. 5 августа.
  16. Розенцвейг Б. Ненужная пьеса на советской сцене: «Нашествие Наполеона» в МХАТ II // Комсомольская правда. 1931. 7 марта.
  17. Соловьева И. Н. «Нашествие Наполеона» // Наследие. 2008. № 22-23. С. 14-16.
  18. Юзовский Ю. Газенклевер и его театральный закройщик. «Нашествие Наполеона» в театре Сатиры «2 Наполеон 2» // Литературная газета. 1931. 30 января.
  19. Юзовский Ю. «Нашествие Наполеона» в МХАТ 2 // Литературная газета. 1931. 24 января.
  20. Hasenclever W. Napoleon greift ein. Ein Abenteuer in sieben Bildern. Berlin: Porpyläen Verlag, 1929. 109 S.

Author information

Natalia Gennadyevna Pavlova

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: July 20, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • Вальтер Газенклевер
  • Нашествие Наполеона
  • Московский театр сатиры
  • МХАТ 2-й
  • театр Госдрамы
  • немецкий экспрессионизм
  • Walter Hasenclever
  • “Napoleon Greift Ein” ("Napoleon Intrudes")
  • Moscow Satire Theatre
  • the Second Moscow Art Theatre
  • Pushkin State Drama Theatre
  • German expressionism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)