• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Influence of Folk Material on Musical Form Development (by the Example of M. I. Volkov’s Piano Cycle “The Seasons”)

Abstract

Using M. I. Volkov’s piano cycle as an example, the research aims to determine the influence of folk material utilised by the composer on form development of the cycle and its constituent pieces. The paper is novel in that it identifies factors in form development of a musical composition that has not been studied from this perspective until now. The research has shown that the use of folk material in the composer’s creative work involves certain transformations of both primary sources and classical musical forms. As a result, mixed types of forms synthesising classical and folk principles of form development are produced. In particular, two-part and three-part forms with elements of variations, as well as an expanded and complicated verse-strophic form are used.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музыка, 1971. 379 с.
  2. Асафьев Б. В. О народной музыке. Л.: Музыка, 1987. 248 с.
  3. Бояркина Л. Б. К проблеме изучения мордовского субстрата в русской музыке // Этномузыковедение Поволжья и Урала в ареальных исследованиях: сб. науч. трудов. Ижевск: Удмуртский институт истории, языка и литературы УрО РАН, 2002. С. 211-228.
  4. Бояркина Л. Б. Календарные и круговые песни эрзянских переселенцев Среднего Заволжья (жанры, функции, музыкально-стилевые особенности) // Современное песенное искусство мордвы. Саранск: Мордов. кн. изд-во, 1984. Вып. 74. С. 78-110.
  5. Бояркина Л. Б. Мордовская музыкальная энциклопедия / под общ. ред. Н. И. Бояркина. Саранск: Мордов. кн. изд-во, 2011. 430 с.
  6. Булычева Н. Е. Фольклор и фольклоризм периода формирования профессиональных традиций (на материале мордовской музыки). Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2003. 240 с.
  7. Гаккель Л. Е. Фортепианная музыка ХХ века: очерки. Л.: Советский композитор, 1990. 288 с.
  8. Иванова Л. П. Фольклоризм в русской музыке ХХ века. Астрахань: Изд-во ФГОУ ВПО «АГТУ», 2004. 224 с.
  9. Из репертуара народно-хоровой капеллы Мордовского университета. Мордовский народный мелос в сочинениях Н. И. Бояркина. Саранск: Красн. Окт., 2004. Вып. 2. 112 с.
  10. Кобозева И. С. Цикл фортепианных пьес «Времена года» мордовского композитора М. И. Волкова: методические рекомендации для студентов педагогического факультета. Саранск: МГПИ им. М. Е. Евсевьева, 1989. 64 с.
  11. Кюрегян Т. С. Форма в музыке XVII-XX веков. М.: ТЦ «Сфера», 1998. 344 с.
  12. Педагогический репертуар для фортепиано мордовских композиторов (учебные материалы для студентов педагогического факультета) / сост. И. С. Кобозева. Саранск, 1989. 66 с.
  13. Путилов Б. Н. Актуальные проблемы сравнительно-исторического изучения песен // Народное песенное наследие и современность: науч. конф., посвящ. 150-летию со дня рождения Кришьяниса Барона (30-31 окт. 1984 г.) / отв. ред. А. Блинкена. Рига: Зинатне, 1984. С. 15-25.
  14. Ситникова Н. М. «Интеллектуальная игра» как метод формообразования в струнном квартете № 2 Г. Вдовина // Гавриил Вдовин: постижение мастерства: сб. ст. и материалов. Саранск: Тип. «Крас. Октябрь», 2006. С. 38-46.
  15. Способин И. В. Музыкальная форма. Изд-е 8-е. СПб.: Планета музыки, 2020. 404 с.
  16. Сураев-Королёв Г. И. Мордовские народные песни. М.: Музгиз, 1957. 164 с.

Author information

Svetlana Aleksandrovna Isaeva

PhD

N. P. Ogarev National Research Mordovian State University, Saransk

Tatyana Nikolaevna Gulaya

PhD

N. P. Ogarev National Research Mordovian State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: August 13, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • музыкальное формообразование
  • Михаил Иванович Волков
  • фортепианный цикл «Времена года»
  • народный материал
  • музыкальные традиции мордвы
  • musical form development
  • Mikhail Ivanovich Volkov
  • piano cycle “The Seasons”
  • folk material
  • musical traditions of the Mordvins

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)