• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

M. A. Zakharov’s Production “Cruel Games” (Lenkom Theatre, 1979): Genre, Plot, Composition, Way of Actor’s Existence

Abstract

The paper aims to reveal staging techniques used by M. A. Zakharov in his production “Cruel Games” (Lenkom Theatre, 1979). Relying on the analysis of Zakharov’s production the researcher identifies the components of its scenic poetics, such as genre, plot, composition, acting style, etc. Scientific originality of the study involves the problem formulation itself - the author analyzes Zakharov’s staging techniques, identifies the peculiarities of his directorial methodology. As a result, it is proved that “Cruel Games” is a programmed production, a vivid manifestation of Zakharov’s directorial methodology.

References

  1. Богданова П. Б. Формула успеха Марка Захарова // Богданова П. Б. Режиссеры-шестидесятники. М.: Новое литературное обозрение, 2010. С. 155-168.
  2. Горфункель Е. И. Режиссура Товстоногова. СПб.: Левша. Санкт-Петербург, 2015. 528 с.
  3. Давыдова М. Марк Захаров: ремесленник милостью Божией // Давыдова М. Конец театральной эпохи. М.: ОГИ, 2005. С. 119-129.
  4. Догилева Т. Неля из Рыбинска: интервью вела А. Высоковская // Искусство кино. 1983. № 11. С. 86.
  5. Захаров М. Контакты на разных уровнях. М.: Искусство, 1988. 270 с.
  6. Захаров М. Ни один театр меня поначалу не брал: интервью вел А. Соломонов // Театральный смотритель. 2002. 27 июня.
  7. Каминская Н. Любви нелегкая наука // Советская культура. 1980. № 56. 11 июля.
  8. Комиссаржевский В. Страсти по Варваре, Елене и другим, чуть постарше. Театральное обозрение // Советская культура. 1980. № 41. 20 мая.
  9. Олег Шейнцис. Зачем нужен художник / сост. А. В. Оганесян. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2008. 304 с.
  10. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. 1. Режиссер и драматург: структура образа и драматургия спектакля: монография. Изд-е 2-е, испр. СПб.: СПбГАТИ, 2001. 116 с.
  11. Ряпосов А. Ю. Режиссерская методология Мейерхольда. 2. Драматургия мейерхольдовского спектакля: мысль, зритель, театральный монтаж: монография. СПб.: РИИИ, 2004. 288 с.
  12. Семеновский В. Темп - 1806 // Театр. 1982. № 7. С. 53-67.
  13. Скорочкина О. Е. Актер театра Марка Захарова // Русское актерское искусство XX века: коллективное исследование / Российский институт истории искусств. СПб.: Левша. Санкт-Петербург, 2018. С. 693-728.
  14. Скорочкина О. Е. Марк Захаров // Режиссер и время: сборник научных трудов. Л.: ЛГИТМиК, 1990. С. 99-125.
  15. Смелянский А. М. Королевские игры // Смелянский А. М. Предлагаемые обстоятельства: из жизни русского театра второй половины XX века. М.: Артист. Режиссер. Театр, 1999. С. 210-234.
  16. Смелянский А. М. Три мушкетера и Незнакомка из Рыбинска. «Жестокие игры» А. Арбузова в Театре на М. Бронной и в Театре имени Ленинского комсомола (Театр. 1980. № 6) // Смелянский А. М. Книга первая. Междометия времени. М.: Искусство, 2002. С. 36-51.
  17. Федорова В. Лицо или маска? // Театральная жизнь. 1980. № 12. С. 30-32.

Author information

Alexandr Yuryevich Ryaposov

PhD

Russian Institute of Art History, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • М. А. Захаров
  • социальная мелодрама
  • аттракцион
  • социальное амплуа
  • игровой театр
  • M. A. Zakharov
  • social melodrama
  • attraction
  • social role
  • fiction theatre

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)