• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Folk Instrument Sound Imitation in Chinese Piano Works

Abstract

The research objective is as follows: to reveal the specificity of folk instrument sound imitation in Chinese piano works of the XX century. The paper provides the examples of folk instrument sound imitation in piano works by Chu Wanghua, Li Ying Hai, He Luting, Zhao Xiaosheng, Wang Jianzhong and Jiang Zuxin. Scientific originality of the study involves identifying untypical for Western piano school performing techniques the relevance of which is justified theoretically. The conducted research allows drawing the following conclusions: to perform Chinese piano works, pianists should study Chinese musical culture, should acquire a sufficient knowledge on Chinese folk instruments (specificity of construction, sound, sound extraction techniques).

References

  1. Ван Ин. Претворение национальных традиций в фортепианной музыке китайских композиторов ХХ-ХХI веков: дис. … к. иск. СПб., 2008. 210 с.
  2. Гайдай П. В. Роль традиционной музыкальной культуры в развитии фортепианного искусства Китая // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 3 (88). С. 61-64.
  3. Го Чжэнхан. О художественных особенностях «Флейты пастушка» и связи между манерой прикосновения к клавишам фортепиано и тоном // Ученые записки педагогического института Цзянси. 1998. № 4.
  4. Ли Юнь. Фортепианное творчество Ван Цзяньчжона в контексте национальных традиций и современного музыкального мышления: автореф. дисс. … к. иск. Новосибирск, 2019. 22 с.
  5. Сюй Ц. Имитация звучания щипковых народных инструментов в сочинениях современных китайских композиторов // CHRONOS. № 9 (47). 2020. С. 40-43.
  6. Хуан Шуай, Хватова С. И. Возрождение искусства исполнения на традиционном китайском духовом инструменте бамбуковая флейта ди // Культурная жизнь Юга России. 2020. № 1 (76). С. 37-40.
  7. Шицзин. Книга песен и гимнов / пер. с китайск. А. Штукина. М.: Художественная литература, 1987. 350 c.
  8. Ming Xue. Analysis on the Performing Techniques of Chinese Style Piano Music. Take the Adapted Piano Music “Flute and Drum at Sunset” of Li Yinghai as Example // International Conference on Arts, Design and Contemporary Education. P.: Atlantis Press, 2015. Р. 132-136.
  9. 田霞. 浅谈钢琴演奏中的艺术表现力 // 音乐资讯. 2019年. 第1 (2) 期. 33-38页 (Тянь Ся. Краткое обсуждение художественного выражения в игре на фортепиано // Информация о музыке. 2019. № 1 (2). С. 33-38).

Author information

Yan Rong

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 12, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • прием имитации звучания народных китайских инструментов
  • композиторы Китая
  • традиционные музыкальные инструменты Китая
  • исполнительские особенности
  • folk instrument sound imitation
  • Chinese composers
  • Chinese folk instruments
  • specificity of performing techniques

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)