• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Content of Religious Activities in Places of Detention

Abstract

The study aims to determine the content of religious activities in places of detention, to identify and formulate its main constituent elements. Scientific novelty of the study lies in the author’s systematisation of the entire population of prisoners with whom prison ministers interact. The author notionally divided this community into four groups: people of the same faith, adherents of other faiths, atheists, persons who are indifferent to religion; identified specificity of religious activities with respect to each group. The interrelation of such phenomena as “religious advertising” and “missionary work” in the context of prison ministry is shown. The significance of ministers’ main method of working with prisoners, namely persuasion through dialogue, is substantiated. As a result of the study, the author has identified the main elements of prison ministry, determined their content.

References

  1. Баннова В. И. Государственный атеизм в СССР во второй половине XX века: теория и практика: монография. Новосибирск: СИБПРИНТ, 2012.
  2. Бисько А. Т., Бисько И. А. Современная педагогика: основные концепты развития методологии: монография. СПб., 2007.
  3. Выхорь С. С., Сумин А. В. Очерки истории уголовно-исполнительной системы: монография. Иваново: ПресСто, 2019.
  4. Головлева Е. Л. Реклама как механизм социокультурных изменений: монография. М.: Изд-во Московского гуманитарного университета, 2017.
  5. Джуринский А. Н. Российская педагогика: история и современность: монография. Южно-Сахалинск: Изд-во Сахалинского государственного университета, 2008.
  6. Ильин В. В., Кармин А. С., Носович Н. В. Религиоведение. СПб.: Питер, 2008.
  7. Казаков М. М. Христианизация Римской империи в IV веке. Смоленск: Универсум, 2002.
  8. Казаченок В. В. Правовое регулирование и организация деятельности пенитенциарной системы Российской империи (на примере Казанской губернии): монография / под ред. Р. Б. Головкина. М.: Юрлитинформ, 2020.
  9. Калмыков С. Б., Пашин Н. П. Социальная реклама: конструирование эффективного взаимодействия с целевой аудиторией: монография. М.: ИНФРА-М, 2017.
  10. Козырева О. А. Обучение как феномен моделирования и практики: монография. Кемерово, 2011.
  11. Корнетов Г. Б. Педагогика и образование: вчера, сегодня, завтра: монография. М.: Изд-во Академии социального управления, 2019.
  12. Корнетов Г. Б. Постижение истории педагогики: монография. М.: Изд-во Академии социального управления, 2014.
  13. Косых А. А. Убеждение в правовом регулировании общественных отношений: монография. Воронеж: Научная книга, 2017.
  14. Левин А. М. Умение убеждать. М.: Госполитиздат, 1963.
  15. Мельникова Е. Л. Проблемно-диалогическое обучение: понятие, технология, методика: монография. М.: Баласс, 2015.
  16. Менчикова Л. А. Формирование ценностных ориентаций современной личности: монография. Уфа, 2006.
  17. Михайлюк Т. М. Реклама как транслятор культуры: монография. Барнаул: Изд-во Алтайского государственного университета, 2007.
  18. Мосолов В. А. Всеобщая педагогика: об универсализме субъектов воспитания человека: монография. СПб., 2011.
  19. Немировская Л. З. Библейские религии. Тексты. Комментарии: монография. М., 2005.
  20. Павлова Л. Г., Кашаева Е. Ю. Убеждающее воздействие в сфере делового общения: монография. Изд-е 2-е. М.: РИОР; ИНФРА-М, 2018.
  21. Свенцицкая И. С. Первые христиане и Римская империя. М.: Вече, 2003.
  22. Сулимов С. И., Черниговских И. В., Черных В. Д. Путь креста: специфика христианской миссии в Новое время: монография. Воронеж, 2018.

Author information

Petr Yuryevich Belov

St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: September 8, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • тюремное служение
  • межрелигиозное сотрудничество
  • религиозный экстремизм
  • пенитенциарная система
  • светское государство
  • prison ministry
  • interreligious cooperation
  • religious extremism
  • penitentiary system
  • secular state

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)